Als het aantal cilinders klopt kijken ze bij een APK sowieso nergens anders naar. Het enige wat een probleem van de inbouw van een "veel" krachtiger blok zou kunnen zijn is wanneer je een ongeluk krijgt of maakt en de verzekering komt er achter dat je veel meer vermogen hebt als origineel, dan proberen jou de schuld in de schoenen te schuiven. Maar ondanks dat ze dat proberen, moeten ze het nog bewijzen dat dat ook daadwerkelijk de oorzaak van het ongeval is. Als jij geen voorrang zou verlenen, dan heeft dat niks met 50 of 450pk te maken.
En als je ergens in een grote politie fuik rijdt waar ook de RDW bij staat en ze alles controleren, dan kunnen ze wel eens moeilijk doen als dingen niet origineel zijn of lijken. Maar dat is wel vaak bij types die zich niet weten te gedragen en een hoop stennis staan te maken. Als je gewoon wat rond toert en zelf normaal doet en netjes blijft, verwacht ik niet dat ze dan op hun strepen gaan staan. De keurmeesters zelf weten ook het verschil niet tussen een 350 V8 of een 454 V8. Als er een V8 blok in zit en er een 8 cilinder op kenteken staat en alles eer gewoon fatsoenlijk en netjes uit ziet zal het allemaal wel los lopen denk ik.
Bij invoer bij de RDW, zetten ze in principe de wagen op kenteken (krijg je een individuele type goedkeuring voor jou wagen) zoals hij op dat moment aangeboden wordt. Het enige wat ze zouden kunnen zeggen is dat je remmen niet toereikend zijn voor het vermogen. Een auto met een trommelremmen zal niet makkelijk door de keuring komen met een blok van dik 400 pk schat ik.
Als je naast het blok ook de remmerij op orde brengt, is het op zich geen probleem.
Maar de RDW is en blijft de RDW, het ligt er maar net aan wie de keurmeester is. Vindt ie de wagen leuk/mooi of wat dan ook is het appeltje eitje. Vindt het niks zal ie veel lastiger doen. En terug komen voor een herkeuring heb je waarschijnlijk dan toch weer een andere keurmeester en ben je dan weer aan de mening van die persoon over geleverd.
Ik ben eens met een oude 1974 Opel Blitz van een klant naar de RDW geweest voor invoer vanuit Zwitserland naar Nederland. Normaal heeft een Blitz een 2500cc 6 cilinder in lijn motor op benzine. Hier lag een 2800cc motor in om een of andere reden (waarschijnlijk een Zwitserse brandweer uitvoering geweest). Maar op het type plaatje stond gewoon 2500cc op (Blitz is nooit officieel met een 2800 cc geleverd blijkbaar). De man vd RDW vond het allemaal niet zo'n probleem, hij vroeg aan ons wat het vermogen vd wagen was. Ik had hem alles wijs kunnen maken, maar ik wist het ook niet. Dus daarop ging hij gewoon zelf (waar ik bij stond) op google zoeken naar het vermogen van een Opel 2.8 motor................. kwam hij op 180pk, of dat kon kloppen vroeg hij??
ik zei voor een Opel Senator/Monza met injectie misschien wel, maar voor een oude 2800cc met carbutareur niet echt. Toen vroeg hij, komt 120pk misschien dichter in de buurt.........?? Maken we er dat van.
Dat is de werkwijze van de RDW. Ze weten het meestal zelf ook niet, maar als je de verkeerde persoon hebt kan er niks en als je de juiste persoon hebt kan alles.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer