Het is nu di jun 04, 2024 11:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 12:05 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo nov 06, 2016 11:37
Berichten: 7
Hallo

zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar een manier om zoveel mogelijk gewicht te trekken met een auto die ook nog enigszins geschikt is voor normaal gebruik. Ik zou er hoofdzakelijk mee in Nederland en Duitsland rijden.

Normaal gesproken kom ik met een BE rijbewijs niet boven de 3500 kg trekgewicht.
Ik zou echter liever meer willen kunnen trekken.
Een BE-combinatie is op zich wel een leuk alternatief maar ik vraag me af of een dergelijke oplossing ook mogelijk is met een Truck.
Ik lees en hoor regelmatig dat er trucks zijn die zelfs 5 of 6 ton mogen trekken maar ik kom er niet uit hoe het nu echt zit.
Sowieso krijg je dan een andere koppeling en luchtremmen geloof ik maar ik heb zoveel tegenstrijdigheden gelezen dat ik er geen wijs meer uit kom. Ik heb ook geen zin om iets te kopen en er dan later pas achter te komen dat het toch anders zit.
Ook bij de Rdw krijg ik tot nu toe weinig tot niets zeggende antwoorden.

Wat wil ik dus? Een (mooie) pickup, liefst met dubbele cabine met daarachter een aanhanger waar zoveel mogelijk lading op mag wat nog wel met een BE-rijbewijs te rijden is.
Als dat niet mogelijk is, zou ik ook mijn C-rijbewijs kunnen halen maar als het enigszins kan, wil ik dat vermijden.
Ik hoor graag jullie meningen en wat voor trucks volgens jullie in aanmerking zouden kunnen komen.

Alvast bedankt voor uw reakties!
Groeten Bo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 12:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Je kunt hem laten omkeuren naar een be combinatie.
Kost wat en ik zou het laten uitbesteden.

Tijdje geleden heeft hier iemand een link gepost naar een bedrijf in Nederland die gespecialiseerd is in het omkeuren van trucks.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 20:03 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr sep 09, 2016 19:48
Berichten: 126
Is dat niet veldhuizen in groenekan?
Zij bouwen ook om.
www.veldhuizen.eu.

Eric


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 20:08 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Ga je voor 'derden'dingen vervoeren?
Want op C-rijbewijs heb je ook nog die onzinnige code-95 nodig dan.
Met een dikke dually met een oplegger op de bak,kun je wel dik gewicht meesleuren. :wink:

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 20:47 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo nov 06, 2016 11:37
Berichten: 7
Hallo

bedankt voor de reacties.
De naam Veldhuizen ken ik, ik wist niet dat zij ook omkeuringen regelden. Ik dacht dat zij alleen eigen combi's leverden.
Ik zal ze eens contact met ze opnemen.

Het is niet de bedoeling voor anderen te rijden, alleen voor mezelf/eigen bedrijf.

Hoeveel zou er dan mogelijk zijn met zo'n Dually? Of een vergelijkbaar iets?

groeten Bo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 23:36 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
Even google. maar er is een tijdje terug ook het een en ander voorbij gekomen op t forrum over fitfthweels /gooseneck trailers.
Daar stond te lezen dat je op een B rijbewijs met een 1500/f150 meer trekgewicht hebt dan met een dually.
Dit omdat een 1500 meer laadvermogen heeft. heel logisch maar waar. veldhuizen zou jou daar meer over kunnen vertelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2016 0:16 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr sep 09, 2016 19:48
Berichten: 126
Je moet ze vragen om een schotel in je bak.
Zo zitten ook de fifth wheelers gekoppeld.

Eric


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2016 0:33 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Als je een BE combi truck wil aanschaffen, dan kan ik maar 1 ding zeggen. Koop er een die al enkele jaren geleden op kenteken is gezet. Die mogen nog het meest trekken op kenteken, en je weet zeker wat er mag, want de getallen staan op je papiertje. Nieuw op kenteken krijg je niks meer voor elkaar.

De nieuwe regel is dat een BE oplegger niet zwaarder mag zijn dan 5x de schoteldruk. En de schoteldruk is in principe 3500kg (of minder als het max. toegestane gewicht minder is) min het leeg gewicht vd trekker. Bijvoorbeeld mijn 2001 F250 7.3 diesel weegt leeg 3260kg (is met gooseneck kogel in de bak). 3500-3260= 240kg laadvermogen x 5= 1210kg trailer gewicht. Mijn trailer zelf weegt leeg al 1500kg dus met de nieuwe regels tegenwoordig is er gewoon niks meer mogelijk met een zware pickup die het meest geschikt is voor te sleuren.
Met een lichte pickup zoals bv een Toyota Hilux of een Isuzu DMax van bv 2200kg mag je dus in principe 3500-2200=1300x5=6500kg trekken.............. :shock: )waarschijnlijk iets minder omdat ze volgens mij geen 3500kg totaal voertuig gewicht mogen wegen.

Sowieso is het zo dat je met een BE combi met de trekker in feite de 3500kg niet mag overschrijden. Dus met geladen trailer op de kogel/schotel mag de trekker niet boven de 3500kg uitkomen officieel. Maar met een pickup van (even de mijne als voorbeeld) 3260kg (nog 100kg voor de bestuurder erbij) zit je dus met een lege trailer (mijne heeft leeg al 420kg kogeldruk) al ruim over de 3500kg trekker gewicht heen. Dus hoe je het ook wend of keert, volgens de EU regeltjes gaat het op BE kenteken gewoon nooit lukken binnen de wet. Een ander verhaal is een aanhanger achter de wagen. Als je een vangmuil en luchtremmen installeert, dan kun je soms wel een hogere trekgewicht krijgen. Maar ook hier geldt volgens mij weer, koop er een waar het al op kenteken staat. Want volgens mij zijn ze daar ook mee aan het klooien. Ze willen gewoon geen zware BE combi's meer op de weg. In principe houdt het tegenwoordig bij 7000kg totaal gewicht (3500kg voorwagen en 3500kg trailer) gewoon op. Iedereen die nu (sinds 1 of 2 jaar of zoiets terug) zijn E achter B rijbewijs haalt, mag sowieso niet meer als totaal 7000kg rijden. Diegene die het E rijbewijs jaren eerder gehaald hebben vallen nog gewoon in de oude regeling en mogen met iedere BE combi rijden. Deze strengere regels zijn grotendeels in het leven geroepen om een halt toe te roepen aan de ingenieuze combi's die (vooral door Veldhuizen) op de weg zijn gezet die t/m 12000kg op de weg kregen. Veldhuizen is heel erg goed in de mazen van de wet opzoeken en kreeg hierdoor de gekst mogelijke combi's op de weg. Heel erg inventief uiteraard en voor veel bedrijven een uitkomst, maar een doorn in het oog van de overheid. Maar zolang het binnen de regels van de RDW paste moesten ze het goedkeuren. Dus nu hebben ze verzonnen dat een trailer gewoon 5x de schoteldruk mag wegen en nieuwe E achter B rijbewijzen gewoon goed zijn voor max. 7000kg totaal gewicht.

Dus met een dikke dually en fatsoenlijke sterke motor, assen, bak en remmen mag je minder trekken dan met een bami pickup. :evil: (niks ten nadele van de Bami pickups).
Op C rijbewijs is het uiteraard weer gewoon het gewicht waar de wagen voor geschikt is vanuit de fabrikant. Dus zullen ze in theorie op het type plaatje kijken naar het GCW (Gross combination weight) en daar trekken ze het GVW (Gross Vehicle Weight) vanaf en dat is je trailer gewicht. Maar uiteraard wel met schotel/vangmuil en luchtremsysteem. Want in de EU krijg je met elektrische remmen nou eenmaal niet meer als 3500kg op het asstel. Hierbij komt het gewicht nog van de koppeling inrichting (schotel/kingpen, kogel en koppeling) in het geval van een oplegger. of in het geval van een midden as aanhanger ook de kogel en koppeling. Met een schamelwagen denk ik dat het ook gewoon max 3500kg is op elektrisch geremde assen.

Maar ik kan me ook vergissen, dus voor iedereen die het beter kan verwoorden of betere info heeft. Houdt je vooral niet in om me te verbeteren. Daar kan ik ook alleen maar mijn info mee verbeteren.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2016 2:11 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo nov 06, 2016 11:37
Berichten: 7
Hallo

bedankt voor de uitvoerige en duidelijke antwoorden.

Bij de RDW kreeg ik (wel heel netjes te woord gestaan en teruggebeld, eerlijk is eerlijk) alleen te horen: "Wat is het kenteken, dan kunt u het zo opzoeken.." of "Het staat op de papieren van de auto.."

E achter B heb ik nog niet lang dus ik zou geeneens met een zware BE-combi mogen rijden als ik het goed begrijp?!
Het BE-combi/schoteldruk verhaal is me nu duidelijk, een pickup is hier dus totaal niet geschikt voor eigenlijk door zijn hoge eigen gewicht. Jammer, maar goed, dan weet ik dat en kan ik het uit mijn hoofd zetten.

Blijft nog over een 'normale' aanhangwagen met 7000 kg totaalgewicht max dus. Met een pickup die niet al te zwaar is van zichzelf maar wel veel mag trekken met luchtremmen en vangmuil zou ik dus nog iets over de 3500 kg heen mogen theoretisch, mits de kar het mag hebben uiteraard.
Nu nog zo'n pickup en kar vinden.
Iemand een idee misschien? Wat zou een geschikte Pickup zijn in deze, niet al te zwaar maar wel een hoop trekgewicht?

(Of een C-rijbewijs halen natuurlijk)

Groeten Bo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2016 9:52 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1180
Woonplaats: Deventer
Dan moet je wel C en CE halen, anders ben je er nog niet.

Succes

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2016 17:53 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo nov 06, 2016 11:37
Berichten: 7
martin117 schreef:
Dan moet je wel C en CE halen, anders ben je er nog niet.

Succes


Zo had ik het niet helemaal begrepen eigenlijk, maar dat kan goed aan mij liggen.

Even de volgende situatie:
Een pickup van 3 ton eigen gewicht met daarachter een kar van 4 ton met luchtremmen en vangmuil.
Totaal 7 ton, zou dat dan mogen met een BE rijbewijs?

Of 2,5 en 4,5 ton, nog beter.
Het is nog de vraag of het bestaat uiteraard.

groeten Bo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2016 18:28 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Boo schreef:
martin117 schreef:
Dan moet je wel C en CE halen, anders ben je er nog niet.

Succes


Zo had ik het niet helemaal begrepen eigenlijk, maar dat kan goed aan mij liggen.

Even de volgende situatie:
Een pickup van 3 ton eigen gewicht met daarachter een kar van 4 ton met luchtremmen en vangmuil.
Totaal 7 ton, zou dat dan mogen met een BE rijbewijs?

Of 2,5 en 4,5 ton, nog beter.
Het is nog de vraag of het bestaat uiteraard.

groeten Bo

Ik denk dat je beter Veldhuizen kunt vragen die weten precies wat kan of niet :!:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2016 20:32 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: wo mei 05, 2010 17:59
Berichten: 3161
Inderdaad wat custom offroad hierboven zegt en houd er rekening mee dat een BE combi iets typisch Nederlands is. Je zult de eerste niet zijn die in het buitenland wordt aangehouden en een dikke boete krijgt. Buiten NL is alles boven 3500 kg vrachtwagen, geen mazen in de wet zoals hier. Daarbij dien je dan ook nog een tachograaf te hebben, omdat ze je dus zien als vrachtwagen.

Just my 2 cents


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 9:46 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 09, 2010 14:26
Berichten: 1342
Woonplaats: Drunen
Bij ons op het werk hebben we een BE combinatie die 12 ton mag wegen (Is nu niet meer te bereiken). Ik heb ook BE maar mag er niet op rijden omdat ik hem een aantal jaar geleden heb gehaald (ik mag maar tot 7 ton). In deze BE is een tachograaf wel verplicht... Ik zie de logica ook niet meer in, ik heb er speciaal m'n rijbewijs voor gehaald en mag er niet mee rijden terwijl m'n moeder, als het ware, er wel in mag rijden omdat iedereen vroeger z'n E er gewoon bij kreeg geschreven... :?
Voor jou is de eenvoudigste manier gewoon je vrachtwagenbewijs halen :wink:

_________________
Jaap
'76 Dodge W200 440


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 10:05 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
JaapMopar schreef:
Bij ons op het werk hebben we een BE combinatie die 12 ton mag wegen (Is nu niet meer te bereiken). Ik heb ook BE maar mag er niet op rijden omdat ik hem een aantal jaar geleden heb gehaald (ik mag maar tot 7 ton). In deze BE is een tachograaf wel verplicht... Ik zie de logica ook niet meer in, ik heb er speciaal m'n rijbewijs voor gehaald en mag er niet mee rijden terwijl m'n moeder, als het ware, er wel in mag rijden omdat iedereen vroeger z'n E er gewoon bij kreeg geschreven... :?
Voor jou is de eenvoudigste manier gewoon je vrachtwagenbewijs halen :wink:

En waar staat dat op het rijbewijs hoeveel je mag trekken,
zie niets staan op het (kleine kaartje)nieuw rijbewijs heb het rijbewijs al vanaf 1975.
En op dat kaartje staat 22.12.94-18.01.25 is misschien dat ik in '94 mijn motor rijbewijs erbij heb gehaald.


Heb eens op de Side van de overheid gekeken waar die datum staat met meer trekken op rijbewijs BE,
is van voor 19 jan. 2013 :roll:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling