Caster schreef:
Wat moet er nu allemaal gebeuren als ik de truck thuis heb staan en ik wil beginnen met homologeren? Ik heb al veel dingen gelezen op diverse forums maar ze spreken elkaar vaak tegen dus weet ik niet meer wat wel en wat niet kan/mag.
Enkele voorbeelden:
Naar de keuring met ZZ-platen, sommige zeggen dat het mag andere niet. Ook zeggen ze dat ik met amerikaanse platen kan gaan. Krijg ik die bij de truck of moet ik die extra kopen bij de eigenaar van de truck?
Nummer inslaan in chassis. Volgens de ene zelf doen, andere zegt laten doen + attest?????
Er zijn zo nog enkele dingen.
Kan iemand mij hier dus uitleggen wat er moet gebeuren, ook bij welke importeur in Belgie ik moet zijn voor de papieren van een Ford, aangezien ik de meeste hoor praten over Dodge en dat je dan bij Mercedes moet aankloppen.
TIP: laat homologeren. Been there done that. Kost wel wat geld maar gaat sneller. Een EU Constructeur krijgt alles gedaan,
een invoerder van US cars al iets minder, een particulier die eens 1 auto wil homologeren ... ja bitter weinig, quasi 0.
Indien je zelf wil doen moet je:
met de papieren van de douane + factuur+ Roos formulier (incl vignet dat douane heeft aangebracht) aanvraag doen om een dossier te mogen opstarten bij FOD.
Eens je alles terug hebt gekregen + DossierNR kan je afspraak maken bij FORD Belgie om chassis nr in te laten slaan, dit kan je niet zelf, er moet een attest bij zijn. En die doen dat niet zolang je geen dossier nr van FOD hebt gekregen.
Eens de chassis nr er op staat dien je een homologatiekeuring te laten doen.
Zij sturen alles op naar FOD en na een paar weken krijg je dan een PVG cert.
Hiermee kan je dan een keuring voor verkoop laten doen, via de verzekering naar DIV voor inschrijving en dan naar keuring voor weging (opstellen identificatie rapport).