Het is nu di jun 04, 2024 10:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 10:12 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 07, 2012 10:04
Berichten: 478
Woonplaats: drouwenermond
T-Bob schreef:
JaapMopar schreef:
Bij ons op het werk hebben we een BE combinatie die 12 ton mag wegen (Is nu niet meer te bereiken). Ik heb ook BE maar mag er niet op rijden omdat ik hem een aantal jaar geleden heb gehaald (ik mag maar tot 7 ton). In deze BE is een tachograaf wel verplicht... Ik zie de logica ook niet meer in, ik heb er speciaal m'n rijbewijs voor gehaald en mag er niet mee rijden terwijl m'n moeder, als het ware, er wel in mag rijden omdat iedereen vroeger z'n E er gewoon bij kreeg geschreven... :?
Voor jou is de eenvoudigste manier gewoon je vrachtwagenbewijs halen :wink:

En waar staat dat op het rijbewijs hoeveel je mag trekken,
zie niets staan op het (kleine kaartje)nieuw rijbewijs heb het rijbewijs al vanaf 1975.
En op dat kaartje staat 22.12.94-18.01.25 is misschien dat ik in '94 mijn motor rijbewijs erbij heb gehaald.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

de regels op een rij

_________________
BART

my dodge sounds beter than a hybrid


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 11:16 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 09, 2010 14:26
Berichten: 1342
Woonplaats: Drunen
T-Bob schreef:
JaapMopar schreef:
Bij ons op het werk hebben we een BE combinatie die 12 ton mag wegen (Is nu niet meer te bereiken). Ik heb ook BE maar mag er niet op rijden omdat ik hem een aantal jaar geleden heb gehaald (ik mag maar tot 7 ton). In deze BE is een tachograaf wel verplicht... Ik zie de logica ook niet meer in, ik heb er speciaal m'n rijbewijs voor gehaald en mag er niet mee rijden terwijl m'n moeder, als het ware, er wel in mag rijden omdat iedereen vroeger z'n E er gewoon bij kreeg geschreven... :?
Voor jou is de eenvoudigste manier gewoon je vrachtwagenbewijs halen :wink:

En waar staat dat op het rijbewijs hoeveel je mag trekken,
zie niets staan op het (kleine kaartje)nieuw rijbewijs heb het rijbewijs al vanaf 1975.
En op dat kaartje staat 22.12.94-18.01.25 is misschien dat ik in '94 mijn motor rijbewijs erbij heb gehaald.


Heb eens op de Side van de overheid gekeken waar die datum staat met meer trekken op rijbewijs BE,
is van voor 19 jan. 2013 :roll:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen


Ik heb hem in september 2013 gehaald dus net een paar maanden te laat :x kwamen we later achter achteraf jammer...
En staat inderdaad ook niet op je rijbewijs maar je moet maar net zo'n alleswetende agent tegenkomen, je rijdt dan wel gewoon onverzekerd rond

_________________
Jaap
'76 Dodge W200 440


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2016 1:00 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Ricky V8 schreef:
Citaat:
Inderdaad wat custom offroad hierboven zegt en houd er rekening mee dat een BE combi iets typisch Nederlands is. Je zult de eerste niet zijn die in het buitenland wordt aangehouden en een dikke boete krijgt. Buiten NL is alles boven 3500 kg vrachtwagen, geen mazen in de wet zoals hier. Daarbij dien je dan ook nog een tachograaf te hebben, omdat ze je dus zien als vrachtwagen.


Ik weet dat ze met BE combi's in het buitenland een tachograaf wensen/eisen omdat de combi boven de 3500kg is. Maar hoe zit het dan eigenlijk met een pickup (oid) en een gewone aanhanger? Dat komt uiteraard ook ruim boven de 3500kg combinatie gewicht uit....... moet je dan ook een tacho hebben? Of geldt dat alleen als het een trekker oplegger combinatie is en niet als het een gewone aanhanger/schamelwagen betreft?
Is wel vreemd eigenlijk, gewicht kan hetzelfde zijn. Of geldt de tacho plicht in het buitenland alleen als de combi boven de 7000kg uit komt (3500kg voorwagen, 3500kg aanhanger/oplegger?)

Ben wel benieuwd namelijk hoe dat zit en waarom daar evt onderscheid in gemaakt zou zijn.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2016 1:46 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Zelf al enige tekst en uitleg gevonden:
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transp ... achograaf/

Bij de internationale vrijstellingen staat:
voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt. Al het vervoer dat door een onderneming wordt verricht is commercieel vervoer

Ik heb met mijn combi dus weer pech. max combinatie gewicht is bij mij 3500+4500=8000kg. Ik heb mijn pickup prive staan, dus al zou ik naar een offroad evenement/wedstrijd gaan met mijn combi (wat ik op dat moment dus hobbymatig doe) zou het in theorie mogen. Maar met mijn combi dus weer niet omdat ik volgens kenteken 8000kg mag wegen. Ook al weeg ik dan geladen maar max. 7000kg met enkel mijn buggy en wat reserve onderdelen erop. Dus wellicht een tacho inbouwen, of voor die ene keer dat het in het buitenland te doen is met een gewone aanhanger gaan rijden......
Stomme regeltjes allemaal. :cussing: :angryfire: :pottytrain2:

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 20, 2016 1:04 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo nov 06, 2016 11:37
Berichten: 7
Bedankt voor de verdere reacties en aanvullingen.
Het wordt me steeds duidelijker, al is het niet echt waar ik op gehoopt had. :(

Maar @ Ard/Custom Ofroad:
die combinatie die jij hebt, rij je die dan met een BE rijbewijs of CE?
Dat lijkt me op zich wel wat, een pickup die 4,5 ton mag trekken.

Groeten Bo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 24, 2016 22:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Boo schreef:
Citaat:
Maar @ Ard/Custom Ofroad:
die combinatie die jij hebt, rij je die dan met een BE rijbewijs of CE?
Dat lijkt me op zich wel wat, een pickup die 4,5 ton mag trekken


Ik rijdt hem op BE. De pickup heeft op kenteken bij bijzonderheden staan: Tevens opleggertrekker. Max. massa oplegger 5850kg.

ik heb voordat ik deze in Juni gekocht heb de (Nederlandse) fabrikant vd trailer gebeld en die heeft me wat zaken uitgelegd over de huidige wetgeving.
Elektrisch geremd krijg je maximaal 3500kg op de assen. In het geval van een oplegger mag je daar het gewicht van de kogelkoppeling bij optellen en dan heb je dus het maximale trailer gewicht.
In mijn geval zijn mijn assen zelf samen goed voor 4500kg technisch gewicht (maar vanwege de elektrische remmen dus 3500kg op kenteken). De kogelkoppeling staat te boek voor 1000kg (1500kg schijnt ook mogelijk te zijn volgens de website van de Duitse fabrikant). Dus 3500kg voor de assen en 1000 kg voor de koppeling maakt maximum totaal trailer gewicht 4500kg. Dus nog ruim onder wat de Ford aan trailer mag trekken. Enkel omdat ik hem op B rijbewijs rijdt mag de trekker dus maximaal 3500kg wegen. Hij weegt leeg al 3260kg en dus houdt ik 240kg laadvermogen over. Mijn lege trailer heeft al een kogeldruk van 420kg. Dus met een lege trailer ben ik volgens de nummertjes op de papieren al in overtreding. Technisch is het allemaal helemaal in orde, de auto, de achteras, de banden, de kogelkoppeling en de trailer mogen het allemaal hebben. Alleen op B rijbewijs is het getalletje van 3500kg een beperking. Natuurlijk moeten ze je eerst nog eens aanhouden voordat ze je een boete geven. En ik persoonlijk denk dat dit puur in Nederland wel mee zal vallen, alhoewel ik wel een keer een set luchtbalgen tussen chassis en achteras wil plaatsen om de wagen terug op hoogte te pompen als ik flink geladen ben. Dan valt het niet zo op dat ik zwaar geladen ben, ik heb nu ook 4 nieuwe banden besteld met load index 128 (1800kg per band) ipv de loadindex 121 die er nu op ligt (1450kg). Dan zijn de karkassen vd banden in ieder geval wat stijver en zullen ze waarschijnlijk ook niet zo doorzakken als er flink gewicht op zit.
Mijn totaal gewicht zit nu dus op 3500kg (pickup)+ 4500kg (trailer)= 8000kg samen. Dus helaas (wat dit betreft) boven de 7500kg en dus in altijd tachograaf plichtig in het buitenland ook al betreft het prive ritten.

Maar deze gewichten heb ik (gelukkig) omdat de wagen ergens in 2002 oid gekeurd is als BE trekker. En ik mijn rijbewijs al dik 20 jaar heb. Als je nu iets wil laten keuren geldt gewoon oplegger gewicht is max 5x schotel/kogel druk. En als je sinds 2013 je E rijbewijs haalt max 7000kg combi gewicht.
Dus het rare op B rijbewijs is dat je met een grote zware diesel pickup dus minder oplegger gewicht krijgt dan met een lichte (benzine) pickup. Op C rijbewijs is het dus anders en kijken ze gewoon naar de gewichten die de fabrikant opgeeft als aslasten, en maximum terrein gewicht.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2016 1:29 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo nov 06, 2016 11:37
Berichten: 7
Bedankt voor de uitleg!
Ik denk dat ik het snap ... :wink:

Even in jouw geval, waarom dan geen andere oplegger? Eentje die meer mag op de assen en minder op de schotel drukt?
Of bestaat dat gewoon niet? Eventueel luchtgeremd anders?

In mijn geval vrees ik dat er weinig winst meer te behalen is eigenlijk.
Bestaan er dan geen (B-rijbewijs) pickups die met een vangmuil meer mogen trekken als 3,5 ton?

groeten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 20:38 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Boo schreef:
Citaat:
Even in jouw geval, waarom dan geen andere oplegger? Eentje die meer mag op de assen en minder op de schotel drukt?
Of bestaat dat gewoon niet? Eventueel luchtgeremd anders?


Een andere oplegger hoeft voor mij niet, ik ben al heel blij met deze. Toen ik op zoek was naar een pickup was ik niet specifiek naar een oplegger op zoek. Uiteraard zou het hebben van een compleet span wel gaaf en welkom zijn. Maar was niet waar ik specifiek naar op zoek was. Toen hij voorbij kwam heb ik er sowieso toch nog wel even over na moeten denken, want ik het mijn budget toch ook wel even moeten oprekken.
En als je inderdaad een oplegger wil die meer laadvermogen heeft, moet je inderdaad naar lucht geremde assen. Met elektrisch geremde assen zit je gewoon altijd op max 3500kg voor de assen compleet (of het nou een tandemasser, schamelwagen of oplegger is) bij een oplegger krijg je er de schoteldruk nog als extraatje bij. Dus om meer op kenteken te krijgen moet je naar luchtgeremde assen, dat betekend dus ook een lucht installatie op de trekker bouwen met alle kosten van dien en ook het extra gewicht. Hij weegt nu al 3260kg op de weegbrug. Met een luchtrem systeem, komt er een elektrische compressor, enkele ventielen, luchtketel(s), slangen, leidingen enz bij. Dus dat voegt sowieso al minstens 100kg eigen gewicht toe. Plus de trailer zelf weegt met luchtketels, ventielen, luchtgeremde assen, zwaardere banden ook meer als mijn huidige trailer. Stel dat het gewicht van mijn trailer dan van 1500kg naar 1850kg leeg gewicht gaat (makkelijk tellen) dan mag ik dus 5850kg (max te trekken oplegger gewicht van mijn Ford) min 1850kg= 4000kg laden. Dus ik mag dan op de oplegger 1000kg meer laden als nu, maar moet daar wel X duizend euro voor uitgeven en ben met mijn Ford dan nog meer overladen op B kenteken als nu. En met 3000kg kan ik de meeste dingen die ik moet laden sowieso toch al laden. En als ik wat over mijn gewicht zit, dan moeten ze me eerst nog eens aanhouden voordat het me geld gaat kosten. Dus ik persoonlijk hoeft geen zwaardere lucht geremde oplegger.

Citaat:
In mijn geval vrees ik dat er weinig winst meer te behalen is eigenlijk.
Bestaan er dan geen (B-rijbewijs) pickups die met een vangmuil meer mogen trekken als 3,5 ton?


Die zullen er vast wel bestaan, maar ook dan weer zorg dat je er een koopt die het al op kenteken heeft staan. Er zijn ook redelijk wat Toyota landcruisers die bv 7 Ton mogen trekken met een vangmuil en luchtremmen. Dus in principe is dat voor Pickups ook mogelijk.......... geweest. Want als je het nu op kenteken wil zetten, dan geld gewoon max 7 Ton totaal combinatie gewicht (3500kg trekkend voertuig en 3500kg aanhanger). Ook Toyota's en dergelijk die vroeger nog bv 7 Ton trekgewicht op kenteken kregen, krijgen dat nu ook niet meer schijnbaar. Het houdt bij een B E rijbewijs nu gewoon op bij 7000kg totaal combi gewicht.
Heb je hem op vrachtwagen kenteken krijg je uiteraard wel weer gewoon het aanhanger gewicht dat de fabrikant als max trailer gewicht op geeft. En boven de 3500kg is dat dus met vangmuil en luchtremmen. Daaronder met 50mm kogel en oploop of elektrische remmen (schamelwagens van na november 2014 verplicht met elektrische of luchtremmen).
En het voordeel van USA pickups is dat ze doorgaans een max technisch massa hebben van boven de 3500kg en dus op vrachtwagen kenteken kunnen. En dan mag je dus wel gewoon bv 5 6 of 7 ton trekken (afhankelijk van wat de fabrikant op het type plaatje heeft gezet), met vangmuil en luchtremmen uiteraard. Nadeel is dat je dan dus een C E rijbewijs moet hebben, officieel maar 80 km/h mag,en in het buitenland altijd tachograaf plichtig bent en bv in Belgie Tol moet betalen.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling