Het is nu do maart 28, 2024 13:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3.5 Ecoboost met LPG
BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 19:20 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo sep 04, 2019 16:21
Berichten: 12
Hallo iedereen.

Ik was bij een autodealer voor een F150 3.5 ecoboost. Hij zei dat de 3.5 ecoboost enorme problemen heeft met LPG. Omdat het is turbo charged. En dingen werken niet goed met die motor en LPG.
Wat is uw gedachte?

Bedankt


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3.5 Ecoboost met LPG
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 7:02 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Ik heb eens gelezen op een Amerikaanse forums dat de 3,5 6cil het op duurzaamheid aflegt tegen hun
Grotere broer de 8cil :roll: weet het fijne niet precies want rij met een Ram Hemi :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3.5 Ecoboost met LPG
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 9:31 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo sep 04, 2019 16:21
Berichten: 12
T-Bob schreef:
Ik heb eens gelezen op een Amerikaanse forums dat de 3,5 6cil het op duurzaamheid aflegt tegen hun
Grotere broer de 8cil :roll: weet het fijne niet precies want rij met een Ram Hemi :wink:


Bedankt T-Bob


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3.5 Ecoboost met LPG
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 16:34 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do nov 08, 2018 0:53
Berichten: 25
dutch71 schreef:
Hij zei dat de 3.5 ecoboost enorme problemen heeft met LPG. Omdat het is turbo charged.


De 3.5 EcoBoost is niet enkel turbocharged, maar twincharged.
Elke VW Golf of wat dan ook is tegenwoordig turbocharged, en voor LPG is het geen probleem als het blok geschikt is.

Wat wél een probleem is bij de EcoBoost, is de injectiemethode. Bij RAM is dit nog steeds standaard, multipointinjectie (één injector voor elke inlaatklep). De EcoBoost gebruikt, zoals bijna alle moderne benzine-auto's in Europa, directe injectie (één injector in de cilinder zelf, naast de bougie bijvoorbeeld).
2 nadelen: aanslag op de kleppen wordt niet afgespoeld en een hogere uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (in Europa gebruikt VW het al 15 jaar) - dit is bij normale injectie geen probleem. Voordeel is een iets hoger rendement.

Het hele systeem is wat complexer, maar op gas betekent het dus vaak dat het gas voor de klep (multipoint) wordt geïnjecteerd, en de droge benzine-injectoren middenin de explosies staan, en dus riskeren te verbranden. Nieuwe systemen openen de benzine-injectoren in elke cyclus. Je hebt dus een hoger benzineverbruik, maar het is dat of de injectoren laten verbranden (nog duurder). Minder interessant, extra complex en nog een nadeel: bij veel systemen werkt een mengeling tussen benzine en gas niet zo goed, of kan het niet goed gedoseerd worden.

Volgens een gasbouwer hier kan de brandstof van het mengsel tot 30% benzine bevatten afhankelijk van waar/hoe je rijdt. Dat zou dus willen zeggen dat je voor een Twingo op benzine betaalt + de rest dat je truck verbruikt op gas.
Bij sommige installaties wordt nu ook gas via de benzine-injectoren ingespoten, maar geen idee of dit goed werkt... Kijk bv. naar Direct LiquiMax van Prins of LPDI van Vialle. Klinkt ook érg complex.

Wat misschien wel een voordeel is: ik denk dat de 3.5 EcoBoost DI en MPI heeft. In Amerika doen ze dit zodat de MPI-injectoren af en toe kunnen ingeschakeld worden om aanslag af te wassen. Misschien kan heel het DI-systeem genegeerd worden zodat nog enkel het MPI-gedeelte aangestuurd wordt? Dat zou hem wel minder complex maken en veel makkelijker voor gas.
DI-motoren hebben meestal wel veel stevigere kleppen, want die worden door de benzine niet meer gesmeerd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3.5 Ecoboost met LPG
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 17:21 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo sep 04, 2019 16:21
Berichten: 12
ern.123 dat is een geweldige verklaring.

Het situatie dat u noemt, kan het worden opgelost met behulp van wat ze een "catch can" noemen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3.5 Ecoboost met LPG
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 22:08 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do nov 08, 2018 0:53
Berichten: 25
dutch71 schreef:
Het situatie dat u noemt, kan het worden opgelost met behulp van wat ze een "catch can" noemen?


Welke situatie bedoelt u precies? Een catch can heeft een heel specifiek nut. ;)
Heel kort gezegd komt er door de PCV-ventilatie altijd wat olie mee (bij de HEMI's en Pentastars soms relatief veel zelf). Dit gaat terug de motor in, waar het mee verbrandt wordt.
Een catch can vangt deze olie op, zodat het niet op de kleppen, en alle andere onderdelen waar het passeert, terechtkomt, waar het kan aankoeken. Bij een motor met MPI-injectie is het op benzine bijna geen probleem, want benzine wast het weg.
Dit is ook de reden dat de 3.5 EcoBoost tegenwoordig beide methoden van injectie heeft (althans, ik denk toch dat het zo is, dat doen ze in Amerika vaak met DI-motoren).

Ik zeg daarom niet dat de 3.5 EcoBoost niet goed is voor gas, maar het zal wel complexer zijn en meer benzine kosten, tenzij ze gewoon de DI-injectoren kunnen uitschakelen. Iets als Direct LiquiMax zou ik niet direct durven met mijn eigen centjes...
De nieuwe 5.0 V8's zijn volgens mij nu ook DI... dus exact hetzelfde verhaal.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling