Het is nu do maart 28, 2024 12:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2017 15:43 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2017 13:49
Berichten: 28
Woonplaats: Maasmechelen
Hallo,

Het betreft volgende wagen:
2009 F150 5.4L V8 3V
Deze motor staat bekend om zijn lekkend uitlaat spruitstuk.
Wat gebeurd er: de bouten waarmee het spruitstuk op het blok zit beginnen te roesten
waardoor ze afbreken. Door de warmte gaat het spruitstuk dan bol staan en dicht de pakking
niet goed meer af.
Gevolg: lekkende uitlaat, tikkend geluid bij koude motor,...

Uiteraard heeft mijn wagen hier ook last van :sad10: en er zijn verschillende oplossingen mogelijk:
1. De hill-billie oplossing
De boel afdichten met kachelkit en hopen zo de boel lekdicht te krijgen.
Aangezien ik geen hill-billie ben en toch op zoek ben naar een meer definitieve oplossing
ga ik hier niet voor kiezen.
2. Plaatsen van een nieuw spruitstuk
Dit is een relatief goedkope oplossing. Voor nog geen €60,00 hebt ge via Rockauto een nieuw
spruitstuk van Dorman. Voeg hierbij een nieuwe pakking en een paar bouten om de afgebroken
exemplaren te vervangen en klaar is kees.
Nadeel is echter dat dit opnieuw gaat roesten en ik heb niet veel zin om over een jaar of vijf
hetzelfde werk opnieuw uit te voeren.
3. Dus blijft de derde optie over: RVS headers
Voordeel is dat het van RVS is en dus niet gaat roesten. Ook kunt ge er voor kiezen om alle
bouten in één keer mee te vervangen door RVS exemplaren en de kans dat hetzelfde probleem
zich opnieuw gaat voordoen is vrij klein.
Dit is dus de oplossing waarvoor ik wil kiezen.
Omdat vermogenswinst mij niet veel uit maakt en ik nu niet de hele uitlaat wil gaan aanpassen
wil ik gaan voor shorty-headers. Deze kunnen gewoon op de plaats van het huidige spruitstuk
en verdere aanpassing is niet nodig. Dit in tegenstelling tot de zogenaamde long-tubes, waarbij
er veel meer vermogenswinst is, maar men ook een tuner moet aanschaffen, de catalysatoren
moet verplaatsen,...

Vraag is dus, heeft iemand van jullie ervaring met bepaalde merken/types van headers.
Ik ben al veel verschillende tegen gekomen: JBA, Gibson, Flowmaster,...
Kies ik best voor een exemplaar met of zonder keramische coating en zo voorts.

Dan blijft nog de installatie over.
Ik ben zelf wel redelijk handig, maar ik ben nog maar een beginnende mechanieker :oops:
Ik heb vorig jaar rond deze tijd voor de eerste keer zelf een oliewissel gedaan
en mijn gereedschapskoffer is dus nog niet heel uitgebreid. :sign2:
Om zelf in mijn oprit aan dit werk te beginnen ben ik een beetje huiverachtig voor, vooral het verwijderen van de
vastgeroeste en afgebroken bouten (ik heb nog geen extractorset, geen lasapparaat, geen slagmoersleutel,...)

Zijn er hier op het forum mensen die dit wel al eens zelf gedaan hebben en mij eventueel willen helpen (tegen vergoeding uiteraard)?
Of weten jullie een garage waar men ervaring heeft met het werken aan de 5.4l V8?
Wil namelijk niet zomaar iedereen aan mijn wagen laten prutsen, het moet wel deftig gebeuren.

Groeten,
Sven

_________________
2009 Ford F150 Lariat SCrew, Triton 5.4L V8 3V


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2017 16:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Ik heb zelf hetzelfde probleem. Maar ben eerst nog met plaatwerk bezig.
Inmiddels een gebruikt maar zgan setje headers gevonden. Ik heb de 4.6 3v hier zijn nieuwe headers een stuk moeilijker te vinden.

Ik zou ze gewoon bij rockauto bestellen met nieuwe studs en ook nieuwe studs voor de verbinding naar je cat.
En pakkingen mochten ze er niet bijzitten.

Je hebt echt een extraxtor nodig mochten er bouten overbreken. Ook een lasapparaat zal zeer handig zijn.
Als je pech hebt moet je het blok zelfs nog los maken en opkrikken om overal goed bij te kunnen.

In canada zou het mij 800$ per kant kosten om het te laten doen.
Ik denk dat je zoiets hier ook moet rekenen door een goede garage.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2017 20:19 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Zou zeggen gewoon doen :-) je leert er alleen maar van bij, ik ben ook zo begonnen en heb sinds de aanschaf van men ram enorm veel bijgeleerd op gebeid van techniek! Wel zorgen dat je vervangingsvoertuig hebt mocht het fout gaan en je hebt wat meer tijd nodig! :D

Is kut als het foutloopt en je weet dat je de volgende ochtend je truck nodig hebt om te gaan werken, been there.... :-).

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling