Jef0611 schreef:
Citaat:
het beste is eigenlijk een truck op vrachtwagen kenteken dan ben ik van t gezeur af denk ik?
Dan ben je idd zeker het goedkoopst uit. Maar zorg wel dat je of een enkel cabine neemt of zorgt dat je laadbak langer is als je inzittenden compartiment.
Ze zijn 2 jaar geleden bezig geweest met een nieuwe regel die dit jaar in had moeten gaan. Ze waren er achter gekomen dat dikke luxe en dure pickups, Hummers en dergelijke vaak op vrachtwagen kenteken gereden werden. Hierdoor vallen ze buiten de bijtelling en in een laag wegenbelasting tarief en zijn sowieso alle kosten bedrijfskosten, zonder een km registratie.
Ze hebben toen verzonnen dat bij wagens boven de 3500kg (vrachtwagens dus) het laadgedeelte langer moet zijn dan het zit gedeelte. Hierdoor vallen de Hummers en dubbel cabine/korte bak pickups dus door de mand en zouden ze behandeld worden als geel kenteken auto's voor de wegenbelasting, bijtelling en BPM. Dat zou dus weer mega veel moeten opleveren voor de schatkist. Ik denk dat de regel/wet nog niet daadwerkelijk ingevoerd is, maar er hoeft maar 1 slimmerik weer wakker te worden en het aan te slingeren en het komt weer op de agenda.
Plus bij een vrachtwagen komt nog als nadeel bij dat je officieel in de bebouwde kom niet op de openbare weg mag parkeren (als ze lullig willen doen moet je hem steeds op eigen terrein parkeren) en er zijn tegenwoordig veel steden waar vrachtwagens Euro 3 of hoger moeten hebben om in de milieu zone te mogen rijden.
Dus op vrachtwagen kenteken is wel goedkoper, maar er zitten ook nadelen aan. Niks onoverkomelijks, maar wel goed om vooraf over na te denken.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer