Het is nu vr maart 29, 2024 11:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 28, 2012 9:15 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 28, 2010 17:45
Berichten: 1532
Woonplaats: Onder de peperbus
RiverSide schreef:
de orgineele gele motocraft koelvloeistof bevat silicaten die het inwendige water cirquit beschermt tegen roest en cavitatie etc.
Dezelfde silicaten zijn er waarschijnlijk oorzaak van dat de olie koelers van de 6.0 powerstroke diesels langzaam dicht slibben.omdat ze de hoge temperaturen van de egr koeler niet aan kunnen.

Ik spit dagelijks de usa forums door en het merendeel van de forum leden hebben de gold crap eruit gehaald en vervangen voor de rode CAT 1 ELC
Dit kan niet zomaar je moet het systeem chemish spoelen en wel met restore en restore+.
restore is voor het reinigen van silicaten die zich aan de wanden hebben gevestigd.Restore + is voor de roest/kalk etc etc.

LET OP!.....het spoelen met chemicaliën verwijderd een hoop kleine los zittende deeltjes etc,.je loopt natuurlijk risico dat de vervuiling alsnog een deel van je oliekoeler besmet.

om dit tegen te gaan moet je backflushen....dit kan via een passage boven op het oliefilter huis.

Ik heb het hele proces doorlopen en heb een een ECT/EOT van 184/190 bij 65 miles. de druk in het koelsysteem blijft netjes ruim onder de 15 PSI...ik heb ook een coolant filter geinstaleerd....weer een zorg minder :)
De ECT/EOT waardes kun je aflezen met een edge insight cts..erg handig ding....meten is weten.

voor diegene die de flush procedure wil nalezen in het engels,...bij deze de link.

http://home.comcast.net/~lyon.family1/t ... 20v1-0.pdf


Worden er ook jaren genoemd wanneer het mis kan gaan of hoe lang het duurt.
Er zullen vast ook gevallen zijn dat het zonder al die extra's en spoelen ook prima werkt

_________________
Afbeelding
2005 Ford F-250 Powerstroke
De Swollenaar


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 28, 2012 16:56 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 14:45
Berichten: 2922
Woonplaats: Spijkenisse
Hennie schreef:
Weet ik niet Marco, maar ik heb geen zin om het risico te lopen voor die paar knaken eens in de paar jaar.

hennie


Ja,inderdaad,en gezeik motten we nie hebben

_________________
Groeten Marco
1955 Ford F-100
429CUI(op benzine en loodvervanger)
C6 Transmission
Flowtech headers
Custom build Exhaustsystem
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 9:15 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
hein schreef:
RiverSide schreef:
de orgineele gele motocraft koelvloeistof bevat silicaten die het inwendige water cirquit beschermt tegen roest en cavitatie etc.
Dezelfde silicaten zijn er waarschijnlijk oorzaak van dat de olie koelers van de 6.0 powerstroke diesels langzaam dicht slibben.omdat ze de hoge temperaturen van de egr koeler niet aan kunnen.

Ik spit dagelijks de usa forums door en het merendeel van de forum leden hebben de gold crap eruit gehaald en vervangen voor de rode CAT 1 ELC
Dit kan niet zomaar je moet het systeem chemish spoelen en wel met restore en restore+.
restore is voor het reinigen van silicaten die zich aan de wanden hebben gevestigd.Restore + is voor de roest/kalk etc etc.

LET OP!.....het spoelen met chemicaliën verwijderd een hoop kleine los zittende deeltjes etc,.je loopt natuurlijk risico dat de vervuiling alsnog een deel van je oliekoeler besmet.

om dit tegen te gaan moet je backflushen....dit kan via een passage boven op het oliefilter huis.

Ik heb het hele proces doorlopen en heb een een ECT/EOT van 184/190 bij 65 miles. de druk in het koelsysteem blijft netjes ruim onder de 15 PSI...ik heb ook een coolant filter geinstaleerd....weer een zorg minder :)
De ECT/EOT waardes kun je aflezen met een edge insight cts..erg handig ding....meten is weten.

voor diegene die de flush procedure wil nalezen in het engels,...bij deze de link.

http://home.comcast.net/~lyon.family1/t ... 20v1-0.pdf


Worden er ook jaren genoemd wanneer het mis kan gaan of hoe lang het duurt.
Er zullen vast ook gevallen zijn dat het zonder al die extra's en spoelen ook prima werkt



ja die zijn er,.er zijn miljoenen internationals ( 6.0 powerstroke motor) .Ford Gold kan prima mits je het regelmatig ververst.
het is de oliekoeler die vroeg of laat problemen geeft.
De flush is enkel een preventiefe maatregel.

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 9:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 08, 2008 20:44
Berichten: 785
Woonplaats: De Kwakel
In de regel geldt natuurlijk dat koelvloeistof , net als alle andere vloeistoffen, met regelmaat ververst moeten worden. de belachelijk lange intevals die ze tegenwoordig adviseren zijn echt niet altijd het beste voor je onderdelen.
koelvloeistof doe ik iedere 50.000Km en dan niet helemaal flush maar radiateur leeg laten lopen en weer netjes aanvullen, dan hou je het gewoon netjes vers. Net als automaat olie, iedere 50.000km, dan blijft zo'n ding gewoon prima werken, als de olie 1 keer verschraald is de schade daar en dan helpt verse olie en een filter niet meer.
Motorolie doet iedereen netjes, maar remolie, automaat, kardan en koelvloeistof, worden vaak niet gedaan...

Hennie

_________________
http://www.lekimportcars.nl of http://www.facebook.com/lekimportcars


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 17:35 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma okt 10, 2011 21:42
Berichten: 44
ik volg je helemaal hennie ! , een automaat is beresterk , maar het moet gewoon goed onderhouden worden ! klinkt normaal hé


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2016 19:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
zo om te beginnen zal ik even het stof van dit oude topic afvegen.
Dus ik wil het koelvloeistof in mijn 2005 f250 vervangen voor verse.
Ook ik zie dat ze in Amerika veel Cat elc gebruiken in Nederland heb ik dit nergens kunnen vinden als concentraat.
De rede van het verversen is dat ik niet weet hoe oud het gene wat er nu in zit is.
Ook loopt de temperatuur van het koelvloeistof en de motorolie steeds meer uit een.
Dus voor dat ik de olie koeler ga vervangen wil ik de motor eerst spoelen en voorzien van verse koelvloeistof.

Mijn vraag heeft iemand een bedrijf gevonden waar je Cat elc of Long live koelvloeistof als concentraat kan kopen.
En wat is hier de mening over de beste optie?
wat volgens mijn zoeken op internet de beste optie is de Premium Longlife G12+ silicaatvrije koelvloeistof van MPM.
wat te koop is als concentraat. hoe denken jullie hier over? ik ben niet bekend met het merk MPM. ik gebruik altijd kroon olie maar naar mijn weten bieden zij geen concentraat aan.

De rede dat concentraat belangrijk is, bij het spoelen blijft een gedeelte vloeistof in het blok staan.
door te spoelen met een gedestilleerd water kan er door precies de helft van de totale koelvloeistof aan concentraat, en de rest aan te vullen met gedestilleerd water word toch de optimale 50/50 mix verkregen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 20:17 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
mmhh....ik heb deze post geheel gemist.
meestal kun je bij een scheepswerf catapiller CAT ELC1 in concentraat krijgen.
dit hebben diverse scheepsmotoren ook als koelvloeistof.
hoe is het inmiddels met de temperatuur verschil tussen de oilie en koelvloeistof?
indien te hoog hoeft niet perse je olie koeler te zijn,...kan ook egr koeler zijn.

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 22:40 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
RiverSide schreef:
mmhh....ik heb deze post geheel gemist.
meestal kun je bij een scheepswerf catapiller CAT ELC1 in concentraat krijgen.
dit hebben diverse scheepsmotoren ook als koelvloeistof.
hoe is het inmiddels met de temperatuur verschil tussen de oilie en koelvloeistof?
indien te hoog hoeft niet perse je olie koeler te zijn,...kan ook egr koeler zijn.


Ik heb inmiddels de koelvloeistof gespoeld en vervangen voor kroon sp-12.
De deltas zitten nu rond de 9 graden C. (koelvloeistof 88 en olie temp 96. )
Volgens mij is er geen manier om te bepalen of het de egr of de olie koeler is.
En mocht je een van de 2 vervangen kan je beter tegelijker tijd de ander ook doen.
Het plan is om de olie koeler te vervangen en de egr te verwijderen.
Nu kijk ik er een beetje tegen op om zelf te doen. Maar om het te laten doen zal erg kostbaar zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 7:02 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
Als je ee beetje kunt sleutelen dan is het heel goed te doen, bovendien staan er op YouTube genoeg video,s waar het van a tot z uitgelegd wordt.
incl torq specs etc etc.
als je wilt weten of het de EGR is dan hoef je alleen maar de egr valve r uit te halen.dat is 10 minuten werk.
je kunt dan in je intake manifold kijken die moet droog zijn.
De valve zal wel vol met roet zitten , als die roet nat is en flinke klompen roet heeft zou je die schoon kunnen maken en over een tijdje nog eens checken.
maar in principe zou het droog moeten zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=e-LnwSF3ktc

hoe simpel kan het zijn?
https://www.youtube.com/watch?v=y8Ba7A08VNo

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 21:50 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
RiverSide schreef:
Als je ee beetje kunt sleutelen dan is het heel goed te doen, bovendien staan er op YouTube genoeg video,s waar het van a tot z uitgelegd wordt.
incl torq specs etc etc.
als je wilt weten of het de EGR is dan hoef je alleen maar de egr valve r uit te halen.dat is 10 minuten werk.
je kunt dan in je intake manifold kijken die moet droog zijn.
De valve zal wel vol met roet zitten , als die roet nat is en flinke klompen roet heeft zou je die schoon kunnen maken en over een tijdje nog eens checken.
maar in principe zou het droog moeten zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=e-LnwSF3ktc

hoe simpel kan het zijn?
https://www.youtube.com/watch?v=y8Ba7A08VNo


Als je daar vocht hebt lekt die dat begrijp ik.
Maar mijn vraag was of er een mogelijkheid was om te zien of je egr koelkanalen verstopt zitten of dat het je olie koeler koelkanalen zijn :D Mocht je egr lekken zou deze truck bij het starten toch ook een beetje moeten dampen heb ik begrepen.
Overgens is de egr wel al uitgeschakeld. koeler zit er alleen nog wel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2016 8:08 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
Egr koelkanalen die verstoppen niet zijn te groot, die scheuren alleen lek.
oliekoel kanalen verstoppen wel.
Die kroon koelvloeistof is dat wel de goede?
verlies je momenteel koelvloeistof?

p.s ik heb zo 1 jaar rond gereden telkens een beetje bijvullen, intussen alle onderdelen besteld incl arp studs en kop pakkingenen en gewacht op een geschikt moment
om die hele zooi eens aan te pakken.
http://s1325.photobucket.com/
ik zie er de hobby er wel van in.

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2016 12:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
Nee ik verlies gelukkig geen koelvloeistof. Of de Kroon koelvloeistof de goede is tja daar ga ik wel van uit.
Op de site van kroon word deze geadviseerd. Ook is het een silicate koelvloeistof wat een van de belangrijkste eigenschapen zijn van de cat elc die door zo veel mensen word aangeraden. Ik ben nu ook ruim een jaar verder. truck staan nu op 96500 km. Word gewoon tijd voor een nieuwe oliekoeler en de egr delete. :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling