Het is nu wo dec 11, 2019 12:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2019 17:40 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
Graag jullie aandacht voor het onderstaande. Mijn auto geeft P0420 en P0430: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1 & 2).

Ik heb een grafiek bijgevoegd van de kat waardes.
O2S11 is de sensor voor de kat en O2S12 is de sensor na de kat.
O2S21 is de sensor voor de kat en O2S22 is de sensor na de kat.

Afbeelding

Het bijgevoegde plaatje heb ik gemaakt aan de hand van waardes gemeten met de OBD-II. Ik heb de motor opgewarmd, stationair laten lopen en laten opspinnen naar 2000, daar gehouden en weer terug laten gaan naar stationair.

Voor zo ver ik weet moet de sensor voor de kat snel wisselen en dat doet die. De waardes na de kat moeten heel rustig bewegen. Dat doen zij niet.

Mijn katalysatoren zijn er dus geweest. Het gaat om een 2014 Ford F-150 5.0L V8.

Van de garage begrijp ik dat Ford katalysatoren nogal gevoelig zijn en op LPG snel slijten omdat LPG heter brandt dan benzine. De kats zouden dus niet verstopt zitten maar verbrand zijn. Nieuwe OEM kats zouden dan binnen de kortste keren ook defect raken. Hun voorstel is de kats leeg te halen en met HP tuners P0420 en P0430 definitef uit te zetten. Volgens de garage kan dat geen kwaad omdat de sondes achter de kat geen functie hebben voor het presteren van de motor maar alleen zin voor de emissie en milieunormen. De codes P0420 en P0430 zouden geen enkel kwaad kunnen bij een lege kat en kunnen daarom wel uitgeschakeld worden.

Mijn vragen:
    1. Klopt het wat de garage zegt?
    2. Is het niet beter om er high flow cats op te zetten en dan P0420 en P0430 definitef uit te zetten?
    3. Heeft het rondrijden met lege cats gevolgen, naast een wat rauwer geluid? Bijvoorbeeld een mogelijke boete of APK problemen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2019 17:52 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8356
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Vragen over ford kan je eens vragen aan Hennie Lek dat is de ford specialist hier op het forum.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=102
http://www.lekimportcars.nl/nl/contact

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4
Color: BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood
, Tonneau Cover Are.
......................._______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 26, 2019 20:00 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
T-Bob schreef:
Vragen over ford kan je eens vragen aan Hennie Lek dat is de ford specialist hier op het forum.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=102
http://www.lekimportcars.nl/nl/contact


Ga ik proberen dankjewel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2019 19:44 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 06, 2016 13:56
Berichten: 130
Woonplaats: Schoonhoven
Als eerste natuurlijk welkom op het forum, prachtige truck!

Ik zou geen enkel antwoord geloven van de garage waar je de Ford gekocht hebt en zsm er iemand naar laten kijken die specialist is.

Succes!

_________________
Chevrolet Avalanche 2004
Airstream Globetrotter 1964
Airstream Caravel 1966


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 27, 2019 22:01 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3211
Woonplaats: Santa Pola, España
Wat Stefan al aan gaf, in Roden zijn ze in de eerste leugen niet gestikt dus wat ze daar vertellen moet je met een pak zout nemen.
Ga naar een echte US cars specialist, deze twee zijn gespecialiseerd in Ford http://www.lekimportcars.nl/ of https://www.v8supercars.nl/
Verder maakt lege kats op lpg niks uit voor de apk. Kats verbranden meestal op lpg en werken dus sowieso niet/slecht.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2019 13:09 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
Ja, dat bedrijf in Roden heeft zijn reputatie niet mee hier op het forum. De auto hebben ze mij verkocht met kapotte kats en nu willen ze ze dus leeghalen want dan is alles opgelost. En dus P0420 en P0430 definitief uit zetten.

Met Hennie Lek heb ik per e-mail al contact gehad.

Zijn er ook betrouwbare (Ford) adressen in noord Nederland? Die in Spijk (Reijerse) misschien?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2019 14:25 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2481
Woonplaats: Zaandam
General cars and parts in Ursem doet ook veel Fords.
Volgens mij zijn daar weinig klachten over.
Ik ga er tegenwoordig ook heen met m’n Ram.

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2019 15:14 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 18, 2009 14:44
Berichten: 1273
cherry red dodge schreef:
General cars and parts in Ursem doet ook veel Fords.
Volgens mij zijn daar weinig klachten over.
Ik ga er tegenwoordig ook heen met m’n Ram.


Ging ik ook altijd heen met mijn Ford, is prima adres :)

_________________
PeterAfbeelding
2008 Ford F450 4x4 Dually
2001 Bigfoot 30C10.11SL
1977 Mehari 29pk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2019 21:29 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 06, 2016 13:56
Berichten: 130
Woonplaats: Schoonhoven
Big Alf schreef:
Wat Stefan al aan gaf, in Roden zijn ze in de eerste leugen niet gestikt dus wat ze daar vertellen moet je met een pak zout nemen.


Je schrijft het zo mooi Alfred, is dichten schrijven niets voor jou :D

Citaat:
Ja, dat bedrijf in Roden heeft zijn reputatie niet mee hier op het forum


Helaas niet alleen op dit forum en ik heb zelf mijn portie ook gehad jammer genoeg :(
Ik zou de truck goed laten nakijken of er niet nog andere dingen naar boven komen, wellicht zou je er nu nog iets mee kunnen.

_________________
Chevrolet Avalanche 2004
Airstream Globetrotter 1964
Airstream Caravel 1966


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 29, 2019 23:09 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
Stefan N. schreef:
Big Alf schreef:
Wat Stefan al aan gaf, in Roden zijn ze in de eerste leugen niet gestikt dus wat ze daar vertellen moet je met een pak zout nemen.


Je schrijft het zo mooi Alfred, is dichten schrijven niets voor jou :D

Citaat:
Ja, dat bedrijf in Roden heeft zijn reputatie niet mee hier op het forum


Helaas niet alleen op dit forum en ik heb zelf mijn portie ook gehad jammer genoeg :(
Ik zou de truck goed laten nakijken of er niet nog andere dingen naar boven komen, wellicht zou je er nu nog iets mee kunnen.


Bedankt voor je tip. Ik laat de truck inderdaad goed nakijken door een ander bedrijf.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 16:19 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do nov 08, 2018 0:53
Berichten: 25
testuser0001 schreef:
De kats zouden dus niet verstopt zitten maar verbrand zijn.


Dit lijkt me een ontzettend sterk verhaal. Mijn cats zitten in hun optimale temperatuurbereik en er is ook geen verschil tussen benzine of gas.
Gas geeft inderdaad een iets hetere vlam, maar krijgt ook iets meer lucht en dit maakt naar mijn ervaring geen merkbaar verschil in uitlaattemperatuur. Daarnaast werkt het ding ook net op warmte, de meeste modellen zijn pas vanaf 600°C zo zuiver mogelijk aan het werken.
In Amerika trekken ze wel 5 ton de bergen op aan 4.500 toeren constant met hun trucks, daarvan wordt de uitlaat heet. Jouw cats zijn nog helemaal niet oud, dus dat ze het nu al begeven, en toevallig de 2 kanten...

Dingen die dodelijk zijn voor een cat zijn een te rijke afstelling (wat op LPG wel eens gebeurt... daar hebben ze liever te rijk dan te arm, maar je cat doet dus veel meer werk om overtollig brandstof opgebrand te krijgen, ook een te arm mengsel is niet goed voor de cat (meer NOx en hitte)).
Ook olieverbruik maakt een cat kapot. Ikzelf gebruik ook klepsmeermiddel, maar vraag me wel af of het wel goed is voor de cats... Dat weet ik eigenlijk niet.

Moeten voertuigen op grijs kenteken in NL aan een emissietest bij de keuring? Indien niet, zou ik overwegen ze leeg te halen.
Indien wel, zou ik alsnog een keer proberen hem zo aan te bieden. In sommige gevallen kom je er op LPG wel door (op benzine zal je het nooit halen). Sommigen komen er eerst niet door, en na een nieuwe afstelling weer wel... maar dan nog, een V8 zit waarschijnlijk al sneller dichter tegen de toelaatbare grens dan een kleine motor.
Tenzij je bekommerd bent om de luchtkwaliteit, dan is het een no-go.

Je zou ze eens moeten kunnen bekijken. Cats zijn wel prijzig, maar wel een hele verbetering voor voertuigen met spark-igniton.
Als hij helemaal warm is, en je zet hem op benzine, ruik je hem dan heel hevig?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 11:45 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
Ja, het is een erg vaag verhaal. Op gas zouden de kats niet veel doen en daarom is de meting zo. Die heb ik ook al gehoord. En vervangen door OEM kats zou het beste zijn maar dan zit ik over 50.000 km weer zo, zegt men.

Kats leeghalen kan niet echt ivm emissietest. Er rammelt niets in de kats dus ik heb de codes maar uit laten zetten en hou de kat zelf goed in de gaten. Ik vind het alleen zo gek dat als het werkelijk zo is dat kat op LPG weinig doen en sneller slijten en foutcodes geven dat dit forum er niet bol van staat...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 12, 2019 22:40 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
ern.123 schreef:
Jouw cats zijn nog helemaal niet oud, dus dat ze het nu al begeven, en toevallig de 2 kanten...

Als hij helemaal warm is, en je zet hem op benzine, ruik je hem dan heel hevig?


De auto is inderdaad niet oud dus ze zouden nog niet defect moeten zijn. En ook nog aan twee kanten. Heel gek. Misschien toch door een te rijk mengsel. Of ze zijn al een keer leeg gehaald, maar dat kan ik niet controleren.

Zonder kat wil ik niet rijden. Zo lang ze het nog volhouden mogen ze blijven zitten. En als ze er wel aan gaan zet ik er wel high flow cats onder.

Ik ga dat eens proberen op benzine. Kan ik binnenkort wel eens testen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 15, 2019 21:21 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 22, 2019 19:56
Berichten: 8
Toen de auto helemaal warm was heb ik de auto op benzine overgeschakelt en bij de uitlaat geroken. Ik rook geen benzine.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 17, 2019 20:56 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do nov 08, 2018 0:53
Berichten: 25
testuser0001 schreef:
Op gas zouden de kats niet veel doen en daarom is de meting zo. Die heb ik ook al gehoord. En vervangen door OEM kats zou het beste zijn maar dan zit ik over 50.000 km weer zo, zegt men.


Cats helpen met van alles, maar wat hun bijdrage op LPG precies is, weet ik helaas niet goed. Maar aangezien alle LPG-auto's nu ook wel lambdageregeld zijn, staat de LPG-inspuiting (in een correct geval) in verhouding met benzine, dus de cat heeft wel nog een job en doet die ook, de vraag is alleen wat het effect qua uistoot is (onverbrande, hete benzine is schadelijk, onverbrand propaangas vrijwel niet (net als CO2), tenzij het vervangen wordt door zuurstof, natuurlijk, maar het wordt wel omgezet in de cat en hij pakt ook NOx aan (wat sommigen beweren dat hoger is lpg, sommigen beweren van niet, ...) - vorkliften mogen ook gewoon binnen gebruikt worden, zonder cat, op lpg, bij benzine zou je onbewust een CO-vergiftiging oplopen).
Rij maar eens achter een oldtimer op lpg of een koude auto op gas, echt een typische indringende geur die je met cat dus niet kan ruiken.

testuser0001 schreef:
De auto is inderdaad niet oud dus ze zouden nog niet defect moeten zijn. En ook nog aan twee kanten. Heel gek. Misschien toch door een te rijk mengsel.


Heeft een F150 trouwens ook geen (ongeregelde) pre-cats? Dit kan helemaal verkeerd zijn, maar ik dacht dat sommige Mustangs (of toch oudere modellen) dit wel hadden.
Vooral bij V8's zijn 4 cats bv. helemaal niet ongewoon.

testuser0001 schreef:
Toen de auto helemaal warm was heb ik de auto op benzine overgeschakelt en bij de uitlaat geroken. Ik rook geen benzine.


Als je cats niet reinigen, zou je het op beide brandstoffen goed moeten ruiken, maar bij benzine geeft het een goed herkenbare geur (beetje als een grasmaaier).
Ik ruik zelf lichte tint van benzine met mijn perfect-werkende cats bij mijn RAM. Voor een auto die 4x meer benzine nodig heeft stationair dan een viercilinder, met rechte uitlaatpijpen, lijkt me dat niet abnormaal. Als hij koud is, ruik ik hem soms van aan de andere kant van de oprit. :p

Je kan de voltwaardes van de sensors testen (rijk/arm/rijk/...), maar niet iedereen heeft zo'n gesofisticeerd OBD-materiaal. Of met een laserpistool de temperatuur meten ofzo. Maar dan nog, als je echt niks ruikt...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling