Het is nu ma apr 29, 2024 13:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 11, 2010 9:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Weet iemand waar ik de pulskabel vandaan kan halen (1988 K1500)?

Ik heb het instrument cluster al losgehad in de hoop aan de achterzijde te zien welke kabels het tellerdeel ingaan (zo heb ik de vss gevonden in de chevy van). Hier zit een enorme plaat over de achterkant van het paneel met een behoorlijk grote sticker "warning .... blah blah static electic". Ik had gisteren geen tijd meer om hem open te maken, anders had ik dat wel gedaan waarschijnlijk.

Het is een elektronische teller das duidelijk, er gaat maar 1 stekker in de hele unit. Maar mijn plan was om de pulskabel te vinden, dat is me niet gelukt. Op diverse fora's heb ik begreen dat de DRAC unit in het cluster zit. Anders had ik achter het glove box de DRAC kunnen opzoeken.

Het liefst ga ik niet onder de auto bezig met bedrading, heb ik slechte ervaring mee. Ik weet zeker dat ergens in de auto wel een puls te vinden is, maar welke. En misschien weet degene met deze kennis ook de reverse te vinden, als ik diverse forums mag geloven zal die licht groen moeten zijn, maar die heb ik ook nog niet gevonden (ook niet zo belangrijk).

Moet zeggen, ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik de radio uit de sleuf trok. Ik heb nog nooit zo'n knoperij gezien. Ik moet nu zelfs uitzoeken, waarom 4 luidsrpekers zijn aangesloten met 10 kabels, er rear left heeft dubbele aansluiting :$ En inmiddels heb ik pesthekel aan scotch blokjes.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Laatst bijgewerkt door rookie op vr jun 11, 2010 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pulskabel gezocht
BerichtGeplaatst: vr jun 11, 2010 21:55 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Zo was het
Afbeelding

Tussen resultaat
Afbeelding

Tussen resultaat
Afbeelding

Eindresultaat
Afbeelding

Ik moet nu alleen nog op zoek naar die rottige pulsdraad. Hopelijk kan internet me verder helpen. Soldeerbout van de lidl, maar heeft al veel leuke dingetjes gefixed.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 11, 2010 22:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Ik heb iets gevonden: http://www.gmtruckclub.com/forum/showth ... lse&page=2

Weet iemand waar ik die PCM zou moeten kunnen vinden? Ik heb het dashboard nog open. Ik weet alleen niet eens hoe een PCM eruit ziet ....

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 12, 2010 19:25 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Het was in ieder geval A10 op de PCM niet. Tenminste dat is geen "schone" puls waar een navi computer mee overweg kan, das zonde. Ik snap dat ik het best een Haines Manual kan kopen. Ik had gehoopt dat ik de puls ook gewoon kon vinden, ik vermoed dat ik daar toch de km teller voor moet open halen. Was met de chevy van toch makkelijker, maar is niet anders.

Of iemand anders moet een idee hebben om ergens een puls weg te halen, evt de cruise control module misschien. Maar weet ook niet waar die zit. De PCM kende ik eigenlijk wel, alleen wist de naam niet.


Als ik dit lees :
http://www.someotherplace.com/guides/cl ... uster.html

heb ik het idee dat ik geen puls heb in het dashboard, maar in het cluster, de puls zou achter de DRAC moeten zitten. Heeft iemand al eens eerder een puls gezocht (en gevonden) in een 1988 chevy truck?

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 12, 2010 21:38 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
anders zet je toch gewoon een puls gever op je aandrijf as bij een balanceer gewichtje zo komt t straks bij mij ook met de tachograaf

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 13, 2010 1:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Ben ik nu ook maar van plan. Hopelijk is een reed sensor (van een fietscomputer) snel genoeg, anders wordt het een hall effect sensor, alleen laatste keer is me de sensor stuk gegaan bij de inbouw in de auto van mijn vriendin, dan is zo'n reed sensor eenvoudiger.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 13, 2010 9:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Op die manier. Ik had het kastje al wel vaker gezien, de Van had hem ook, ik wist de benaming alleen niet. Mijn namen 101 is niet 100%. Ik dacht dat dat ding ECU heette, maar heb ook al gelezen dat een ECU onderdeel uitmaakt van de PCM, tenminste als ik het goed begreep. Ben geen vreemde met afkortingen, alleen in de auto heet alles net ff iets anders in vergelijking met een PC ;)

De VSS op de PCM is als ik het goed gelezen heb geen puls signaal, wat precies wel kan ik niet meten aangezien ik geen oscilloscoop heb, ik verwacht een golf signaal, die dus door een DRAC wordt omgezet in puls. Wel jammer, auto is net 4 jaar te oud voor makkelijke inbouw van de navi (oude pioneer uit de Van).

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 13, 2010 11:14 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 30, 2009 22:12
Berichten: 1554
Ik heb het e.e.a. ingescand uit de Haynes manual.
Ik weet niet of je er iets aan hebt en of je de afbeeldingen duidelijk genoeg zijn.


Afbeelding

Afbeelding

_________________
groeten Alex
......................_____
.........________//__{\_____
,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 13, 2010 18:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
thx, ik zal eens spieken. Die Cruise Control Module heeft een interesante pin "speed sensor input". Weet je toevallig waar ik deze module kan vinden?

Staat op deze site op nummer 5 volgens mij:

http://www.compnine.com/index.php?u=1&y ... rouptype=B

Is dat tegen het schutbord aan, aan de bestuurders kant?

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 13, 2010 21:44 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 30, 2009 22:12
Berichten: 1554
ja klopt, zoals op die afbeelding, het kastje met die "soort van remkabel". Ik ben bij mij even gaan kijken maar ik heb maar 7 draadjes in de stekker :scratch:
Ik weet er verder niets van, die elektronica is voor mij abacadabra :cry:
Succes :!:

_________________
groeten Alex
......................_____
.........________//__{\_____
,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 13, 2010 22:39 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Bedankt voor de info, ik ga morgen nog een keertje kijken, als het niks wordt, dan toch maar 4 magneetjes op een aandrijfas en een reed sensor erop, zeg maar een soort veredelde fietscomputer. Dan wordt het naar de elektronica winkel voor me. De inbouwer van het alarm heb ik inmiddels ook meermaals vervloekt.

- scotchblokjes
- kroonstenen
- aanknijp verbingingen
- zelfs 2 onbeschermde verdindingen (inmiddels tape omheen) , gewoon kaal koper gewikkeld

Dat alarm gaat er ook uit en de bedrading wordt "semi" origineel, er is LPG dus sowieso extra kabels getrokken, en die blijven ;) Morgen nieuwe fotootjes hopelijk met gevonden puls. Als ik hem vind (bruikbaar) gaan jullie het ook weten.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 14, 2010 13:48 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Hummm, door op "cruise control module" op google images te zoeken, herken ik ineens de stekker van de CC module. Is maar aan een redelijk kort draad. Toen wezen zoeken naar een aparaat waar de stekker inpast. Nergens .....

Wat ik op de goede afstand wel kan vinden zijn 3 gaten in het schutbord. Verrassing: ik weet waarom mijn CC het nooit heeft gedaan (ik heb wel de knoppies op de hendel), ik heb geen CC Module, begin te twijfelen of deze auto misschien ooit donor auto is geweest. Wat zal er nog meer missen? Knoppies voor de elektrische ruit aan de passagiers kant misten ook al.

Door de gescande haynes pagina weet ik dat ik dus bruin/wit moet hebben. Vanavond maar proberen of dat nu een "schone" puls is

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 15, 2010 21:08 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Kudo's for Alex.

Cruise Control Module: Brown/White

Deze kabel is een "schone" puls. Volgens specs moet deze 4000 pulsen per mijl geven, dat is me om het even, de navi geeft aan een goede puls te krijgen, en waarempel, het pijltje beweegt direct wanneer ik rijd.

Nu nog even met de multi meter zoeken voor de reverse signal. Volgens mij was die licht groen. Meten is weten. Nu kan ik mijn dashboard weer in elkaar zetten.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 15, 2010 21:36 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 04, 2010 20:53
Berichten: 3666
Woonplaats: Flanders, Belgium
Het gaat eindelijk de goede kant op zo te horen :)
Ik had het allang opgegeven hoor :?
of hem ergens binnen gestoken en gaan halen alst in orde is :D

_________________
Grtz Jo

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 16, 2010 9:34 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 05, 2010 16:14
Berichten: 163
Woonplaats: Schildwolde
Ik vond vroeger altijd dat inbouwbedrijven veel te veel vroegen, ik begreep niet waarom navi inbouw zo duur was. Was toch gewoon inpluggen en door de gps sensor wist waar je heen ging. Nu weet ik beter, en om het echt netjes te doen ben ik in een onbekende auto toch al gauw een dag kwijt, eerst zoeken naar de puls (internet/forum/boek whatever), dan dashboard demonteren (altijd een verrassing waar en hoe), draad netjes aftakken met een beetje soldeer. Draad trekken en vervolgens dashboard weer in elkaar.

Respect voor degenen die dit vaker achteraf moeten inbouwen. Zal wel zijn dat met ervaring deze tijd verkort wordt, maar het blijft toch kutten.

En tja ik stond inmiddels ook al op opgeven, tot ik de stekker herkende van de cruise control (module heb ik niet, anders had ik hem sneller gevonden). Ik was al op zoek gegaan naar een aftermarket pulsgever met 4 magneten op de aandrijfas en een magneet sensor. Misschien heeft iemand er wat aan in de toekomst wanneer iemand een inbouw navigatie in z'n Chevy wil inbouwen. Fotootje maak ik zodra ik ook de achteruit signalen heb gevonden.

_________________
if (!works) hammer();

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling