Het is nu do apr 18, 2024 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2017 0:04 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: za jan 21, 2017 2:32
Berichten: 9
Hallo USA-truckers!

Ik heb een tijdje geleden ook al een bericht geplaatst voor wat globale informatie over de Duramax, en heb hier een hoop goede tips gekregen, nogmaals mijn dank hiervoor!
Sinds dien zijn er wat vooruitgangen geboekt. De overname van het bedrijf wat gepland stond, is nu zo goed als zeker. Dit betekend dat ik nu sirieus op zoek moet naar een goede bedrijfsauto. Dit betekend ook dat er zich nu een mogelijkheid van financieren / financial lease voordoet. Hierdoor kan ook mijn budget omhoog en kan ik sirieus op zoek gaan.
Nu zijn er alleen een paar dingen waar ik zelf niet uit kom.

Ten eerste de bijtelling. Ik heb het een en ander uitgezocht en kom op 30% over de aankoopwaarde MITS de auto 15 jaar of ouder is. Is dat niet het geval dan uit mijn hoofd 20 of 25% van de cataloguswaarde. Alleen kan ik nergens informatie vinden over de cataloguswaarde, of de BPM. kentekencheck levert niets op. Ik heb op de website gratis-autocheck.nl al verschillende kentekens ingevoerd en ik krijg bedragen van 15.000 tot 27.000, dit lijkt me zelf wat aan de lage kant, al was dit natuurlijk nog in de gulden tijd.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met het zakelijk rijden van een duramax, of vergelijkbare pick-up van minder dan 15 jaar oud, en zou iemand mij een globaal idee van de bijtelling p.mnd kunnen geven?

Nu heb ik ook een hoop gelezen over de verschillende duramax-motoren. LB7, LLY en LLM uit mijn hoofd (model 2003 - 2007). Het ene type zou gevoelig zijn voor injector storingen en wat kinderziektes bevatten. Misschien dat iemand mij hier meer over kan vertellen en welk type motor de beste keus zou zijn?
Ook heb ik wat gelezen over de "Allisson-transmission", die zou strerker zijn en langer meegaan. Nu ben ik niet van plan vaak hele zware ladingen te trekken, maar ook hier is alle info welkom!

Nu zit ik zelf te twijfelen tussen het model t/m 2002 en het model van 2003 t/m 2007. Dit hangt volledig af van de bijtelling (15 jaar regeling). Nu heb ik gelezen dat het model t/m 2002 nog behoorlijk wat kinderziektes bevat (sensor die te dicht bij het uitlaatsysteem zit en dus vaak kapot gaat, injectoren en nog een paar dingen). Misschien dat ook hier iemand ervaring mee heeft en mij hier meer over kan vertellen?

Ook ben ik nog steeds op zoek naar een goed adres / garage, het liefst BOVAG aangesloten. Ik ga binnenkort een kijkje nemen bij autobedrijf Roden, puur om eens te ervaren hoe zon pick-up rijdt etc, maar heb persoonlijk geen goed gevoel bij dit bedrijf voor een eventuele aankoop. Reageren niet op mails en hoor er rare verhalen over.

Als laatste vraag: Is er op dit forum iemand in omgeving Gelderland die zelf een Duramax rijdt die er eventueel voor open staat om eens af te spreken, zodat ik een beetje een idee krijg hoe een goed onderhouden Duramax hoort te klinken/voelen/rijden etc. Ik heb me namelijk al vaker door garage's laten vertellen dat dingen 'normaal' waren en 'bij de auto hoorden' wat achteraf niet waar bleek te zijn en een hoop geld heeft gekost.

Ook ben ik op zoek naar iemand met veel verstand van deze pick-up die er eventueel voor open zou staan mij te ondersteunen/adviseren in de aankoop. Ik ben namelijk een leek op het gebied van Diesels en hoor/zie misschien dingen niet die een kenner meteen opvallen.

Als jullie mij met 1 of meerdere van deze vragen zouden kunnen helpen zou dat geweldig zijn! Iig alvast bedankt!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2017 22:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
IK persoonlijk heb geen ervaring met de Duramax blokken. Maar storingen van een sensor die te dicht bij de uitlaat zit zijn wellicht te voorkomen door tussen de uitlaat en de sensor een heel simpel hitteschiltje van rvs te plaatsen en/of een isolerende sleeve om de sensor heen te plaatsen.

Veel storingen met injectoren komen door vervuilde brandstof en of vocht/condens wat zich in de tank vormt en dat soort dingen. Bij Fords gebruiken ze daarvoor algemeen de toevoegingen van Archoil in de brandstof en ook de Archoil toevoeging in de motorolie. Er zijn ook filmpjes op YouTube te vinden van Duramax rijders die zeggen er baat bij te hebben. Of je dit soort toevoegingen nou in een Powerstoke, Duramax of Cummins gebruikt, de reinigende, smerende eigenschappen en de Cetaan booster in de brandstof toevoeging doet in iedere motor goed werk.
Het "probleem" bij de 7.3 en de 6.0 Powerstroke motoren is dat de HEUI injectors gebruiken die werken middels een elektrische solenoid, olie en diesel. En die kunnen dus vervuild raken door de olie in de HPOP systeem (High Pressure Oil Pump systeem) en door de brandstof. Daarnaast is de dieselbrandstof door milieu regelgeving steeds schraler geworden, met andere woorden er zit minder zwavel en Sulfur in wat smerende eigenschappen heeft. Dus door de hedendaagse diesel worden bewegende delen in het brandstof systeem veel minder gesmeerd dan vroeger. En de oudere brandstof systemen zijn ontwikkeld voor de diesel van toen er die smerende elementen nog wel in zaten. De Archoil brandstof toevoeging vult deze smerende elementen weer toe aan de diesel, daarnaast lost het langzaam de reeds opgebouwde vervuiling in het brandstof systeem op (en dat wordt mee verbrand in de cilinders en is dus gewoon weg). En door de cetaan booster die er inzit, gaat de ontbrandings temperatuur een stuk omlaag, waardoor het diesel lucht mengsel eerder/makkelijker zal ontbranden en daardoor ook vollediger en dus schoner zal verbanden. Dus er worden dan ook minder roet en kooldeeltjes gevormt die afgezet worden op de (uitlaat)kleppen en de verstuiver/injector uiteinden.
De motorolie toevoeging doet deels het zelfde, maar dan uiteraard in het olie gedeelte vd motor. Het heeft reinigende eigenschappen die reeds opgebouwde vervuiling langzaam oplossen en opnemen in de olie en daarmee kunnen zuigerveren die mogelijk vast zaten in de groeven vd zuigers weer los komen waardoor onderdruk verkleint en compressie hersteld wordt (dit ook mede doordat de klepzittingen met het diesel additief gereinigd worden). En in de olie toevoeging zit ook Borium wat volgens Archoil een keihard en glad materiaal is. Dit ingrediënt zet zich af op alle bewegende delen en creeert zo een veel gladder harder oppervlak waardoor de inwendige weerstand van de motor aanzienlijk verminder wordt. Hierdoor is er in theorie ook minder brandstof nodig voor dezelfde prestaties en zou je een verbetering in het brandstof verbruik moeten kunnen verwachten.

Ik moet zeggen dat ik sinds een kleine 600km (1 tank nu) ook de Archoil toevoeging in mijn diesel en in mijn motorolie heb gedaan. Aan het brandstof verbruik merk ik nog niets, maar dat komt vooral omdat mijn remmen licht blijven aanlopen (en soms flink). Maar in het starten was de volgende ochtend al een serieus en indrukwekkend verschil merkbaar. Ik had last van injector stitching (het inwendige blijven plakken van de injectoren door vervuiling. Dat merk je bij de Powerstroke motoren door slechte koude start en direct na het starten onregelmatig lopen (zoek op YouTube maar eens op Powerstroke injector stitching en je ziet en hoort wat ik bedoel). Het was toen die periode 's nachts rond de -6 á -7 en in de morgen moest ik de motor zowat 10x gloeien en starten voordat hij uiteindelijk bleef lopen. Na de toevoeging van de Archoil in de tank en in de motor bij mijn werkplaats en daarna niet meer als 7km naar huis gereden te hebben, startte de volgende ochtend (ook bij -6) de motor met 1x gloeien gewoon meteen direct en liep hij ook meteen regelmatig. Raar maar waar, dus wat dat betreft ben ik nu al volledig overtuigd van de "noodzaak" en toegevoegde waarde van Archoil.

En voor de rest succes met je zoektocht naar de juiste Duramax voor jou. Nog even iets over de bijtelling, als je er een van 15 jaar of ouder neemt en je rijdt hem zakelijk betaal je in principe 30% over de dagwaarde, maar als je zaak een eenmanszaak is dan kan de daadwerkelijke bijtelling nooit hoger zijn als de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dus effe simpel voorbeeld, als je wagen 10000,- waard is voor dagwaarde zou je dus 3300,- bijtelling per jaar hebben, maar als je niet meer als 2000,- kosten (totale kosten incl brandstof) aan de wagen hebt, dan is je bijtelling dus ook niet meer als die 2000,- als ik me niet vergis. Maar je kan de wagen uiteraard ook gewoon prive zetten en kmvergoeding "factureren" aan de zaak. Je kosten zijn dan uiteraard ook geen bedrijfskosten en dus ook niet btw aftrekbaar, maar de km registratie die ze daarvoor hanteren is veel soepeler dan de km registratie voor zakelijk gebruik volgens mijn boekhouder. Ik hoeft enkel een lijstje in te leveren van de ritten die ik maak anders dan mijn dagelijkse woon/werk kilometers.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 10:32 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 15, 2010 22:58
Berichten: 478
Woonplaats: Zwaag
Custom Offroad schreef:
Nog even iets over de bijtelling, als je er een van 15 jaar of ouder neemt en je rijdt hem zakelijk betaal je in principe 30% over de dagwaarde, maar als je zaak een eenmanszaak is dan kan de daadwerkelijke bijtelling nooit hoger zijn als de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dus effe simpel voorbeeld, als je wagen 10000,- waard is voor dagwaarde zou je dus 3300,- bijtelling per jaar hebben, maar als je niet meer als 2000,- kosten (totale kosten incl brandstof) aan de wagen hebt, dan is je bijtelling dus ook niet meer als die 2000,- als ik me niet vergis. Maar je kan de wagen uiteraard ook gewoon prive zetten en kmvergoeding "factureren" aan de zaak. Je kosten zijn dan uiteraard ook geen bedrijfskosten en dus ook niet btw aftrekbaar, maar de km registratie die ze daarvoor hanteren is veel soepeler dan de km registratie voor zakelijk gebruik volgens mijn boekhouder. Ik hoeft enkel een lijstje in te leveren van de ritten die ik maak anders dan mijn dagelijkse woon/werk kilometers.


Je antwoord voor de bijtelling klopt voor 99%. Het enige verschil is dat je een auto voor de inkomstenbelasting als privé kunt aanmerken (dus 19c/km declareren) maar voor de omzetbelasting kun je hem dan nog als zakelijk of privé aanmerken (er vanuit gaande dat je een eenmanszaak gaat beginnen, bij andere vormen is dit niet mogelijk). De keuze voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting staan los van elkaar.

Of het voordelig is om een oudere auto voor de BTW als zakelijk aan te merken hangt sterk af van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Voor de BTW blijft de bijtelling namelijk gaan over de cataloguswaarde en afhankelijk van hoe de auto is gekocht (BTW of marge) en hoelang hij in jouw onderneming in gebruik is is dit 2,7% of 1,5%. Even een voorbeeld; Al je nu een 15 jaar oude auto koopt voor € 5.000 incl. BTW dan mag je afgerond € 870 aan btw aftrekken over de aanschaf. Als deze auto een oorspronkelijke catalogus waarde heeft van € 35.000 (incl. BTW en BPM) betaal je op jaarbasis € 945 aan BTW bijtelling de eerste 5 jaar dat je hem hebt. Je mag dan alle BTW op de kosten die je voor de auto betaald aftrekken. na die 5 jaar betaald je € 525 aan BTW-bijtelling per jaar.

Samen met de opmerkingen van Custum Offroad is het redelijk volledig nu. Mocht je nog vragen over de bijtelling hebben dan hoor ik het graag.

Helaas kan ik je qua ervaringen over de duramax blokken niet helpen. Mijn pickup is wel geboren als diesel (de oude 5.7 liter diesels) maar is als sinds 1980 omgebouwd naar een benzine/lpg motor.

_________________
Sander

'52 Cadillac Coupe de Ville
'56 GMC 450
'79 GMC C15


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 13:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 06, 2011 21:59
Berichten: 413
Woonplaats: Vlaanderen4x4.be Gent
Ik rij zelf met een duramax van 2008, dus LMM blok. Mijn raad is te gaan voor LBZ (2006) of nieuwer van motor,
omdat daar alle kinderziektes uit zijn en je wil echt wel 6 versnellingen ipv 5.
Wat betreft de brandstof, is extra smerend en kuisend additief toevoegen zeker verstandig,
iets wat men in de VS trouwens ook doet. Tip: Total Diecyl Plus.
Wat betreft EGR en DPF, je bent beter af zonder... Maar daarvoor moeten er wel wat kunst grepen worden
uitgevoerd.
Hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Duramax_V8_engine zie je de verschillen. Je moet dus de D hebben in je
VIN en niet de 2. Beter blok, meer kracht.

_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
http://Vlaanderen4x4.be Vlaanderen4x4.be
http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 21:41 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: za jan 21, 2017 2:32
Berichten: 9
Bedankt voor alle reacties! Ik ga zeker weten een brandstof additief gebruiken, hoor hier aan alle kanten indd goede verhalen over!
Ik ben nog steeds hard op zoek naar een mooi exemplaar, dus als iemand iets tegen komt...
Ze zijn wel erg zeldzaam in NL zeg!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 22:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 13, 2009 18:22
Berichten: 65
Goede keus , ik rijd al sinds 2003 duramax en kan alleen maar zeggen dat het me iedere dag weer bevalt.
Ik rijd regelmatig met zware aanhangers en dan is het koppel van grote diesel wel erg fijn ,ik verbaas me
af en toe nog steeds hoe het van zijn plek komt met aanhanger erachter.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 22:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
AlexGMC schreef:
Citaat:
Ik rijd regelmatig met zware aanhangers en dan is het koppel van grote diesel wel erg fijn ,ik verbaas me af en toe nog steeds hoe het van zijn plek komt met aanhanger erachter.


:D Het is erg verslavend om met een ton of 7 á 8 bij het stoplicht met de rest mee op te trekken (of zelfs op ze uit te lopen) en daarna de verbaasde blikken van mede weggebruikers in ontvangst te nemen..... :laughing6: Wel zorgen dat je automaat lekker koel blijft...

Frozone schreef:
Citaat:
Samen met de opmerkingen van Custum Offroad is het redelijk volledig nu. Mocht je nog vragen over de bijtelling hebben dan hoor ik het graag


Dat wist ik dan weer niet. Toch wel raar dat je hem voor de bijtelling prive kan zetten en voor de btw zakelijk..... blijft een rare instantie die belastingdienst. Maar als ik het goed begrijp kun je een auto dus in de btw regeling kopen voor bv 10000,- plus 2100,- btw. Hem voor de kilometer bijtelling dus prive zetten en 19ct/km rekenen/factureren. En toch alle gemaakte kosten als bedrijfskosten opvoeren, dus btw verrekenbaar? En wanneer is wat het goedkoopst? En dit kan zeker enkel als het een btw auto is en niet als het een marge auto is? Bij marge is de btw nooit verrekenbaar als ik me niet vergis....
ze maken de regels zo wel erg ingewikkeld, zodat niemand ze snapt. Als er stront aan de knikker is, zeggen ze je bent een Nederlander en behoort dus op de hoogte te zijn van de Nederlandse wetten en regelgeving, maar alle wetten en regelgeving is zowat 1000 boeken van 1000 pagina's per stuk oid. Dus dat kan toch niemand allemaal kennen en daarnaast ook nog gewoon zijn eigen werk doen en kennis onthouden...... :shock:

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 23:23 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Dat denken die pennenlikkers wel hoor daar.Die denken dat iedereen tot 3 uur werkt en tijd over heeft. :D

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling