Custom Offroad schreef:
Nog even iets over de bijtelling, als je er een van 15 jaar of ouder neemt en je rijdt hem zakelijk betaal je in principe 30% over de dagwaarde, maar als je zaak een eenmanszaak is dan kan de daadwerkelijke bijtelling nooit hoger zijn als de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dus effe simpel voorbeeld, als je wagen 10000,- waard is voor dagwaarde zou je dus 3300,- bijtelling per jaar hebben, maar als je niet meer als 2000,- kosten (totale kosten incl brandstof) aan de wagen hebt, dan is je bijtelling dus ook niet meer als die 2000,- als ik me niet vergis. Maar je kan de wagen uiteraard ook gewoon prive zetten en kmvergoeding "factureren" aan de zaak. Je kosten zijn dan uiteraard ook geen bedrijfskosten en dus ook niet btw aftrekbaar, maar de km registratie die ze daarvoor hanteren is veel soepeler dan de km registratie voor zakelijk gebruik volgens mijn boekhouder. Ik hoeft enkel een lijstje in te leveren van de ritten die ik maak anders dan mijn dagelijkse woon/werk kilometers.
Je antwoord voor de bijtelling klopt voor 99%. Het enige verschil is dat je een auto voor de inkomstenbelasting als privé kunt aanmerken (dus 19c/km declareren) maar voor de omzetbelasting kun je hem dan nog als zakelijk of privé aanmerken (er vanuit gaande dat je een eenmanszaak gaat beginnen, bij andere vormen is dit niet mogelijk). De keuze voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting staan los van elkaar.
Of het voordelig is om een oudere auto voor de BTW als zakelijk aan te merken hangt sterk af van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Voor de BTW blijft de bijtelling namelijk gaan over de cataloguswaarde en afhankelijk van hoe de auto is gekocht (BTW of marge) en hoelang hij in jouw onderneming in gebruik is is dit 2,7% of 1,5%. Even een voorbeeld; Al je nu een 15 jaar oude auto koopt voor € 5.000 incl. BTW dan mag je afgerond € 870 aan btw aftrekken over de aanschaf. Als deze auto een oorspronkelijke catalogus waarde heeft van € 35.000 (incl. BTW en BPM) betaal je op jaarbasis € 945 aan BTW bijtelling de eerste 5 jaar dat je hem hebt. Je mag dan alle BTW op de kosten die je voor de auto betaald aftrekken. na die 5 jaar betaald je € 525 aan BTW-bijtelling per jaar.
Samen met de opmerkingen van Custum Offroad is het redelijk volledig nu. Mocht je nog vragen over de bijtelling hebben dan hoor ik het graag.
Helaas kan ik je qua ervaringen over de duramax blokken niet helpen. Mijn pickup is wel geboren als diesel (de oude 5.7 liter diesels) maar is als sinds 1980 omgebouwd naar een benzine/lpg motor.