Het is nu za apr 20, 2024 13:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versleten stuurhuis???
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 19:43 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 15, 2016 16:18
Berichten: 14
Hey iedereen!
Heb sinds een tijdje dat ik het stuur kan links rechts draaien (pakweg een 5cm) zonder dat de wielen meegaan, spel op het stuur zal ik zeggen..
Zou het kunnen dat het stuurhuis is versleten of zou het probleem ergens anders zitten?
Iemand hier ervaring mee?
Bedankt op voorhand !!! Grts


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 23:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Als er speling op het stuurhuis zit, dan is dit doorgaans nog wel af te stellen. Ik weet niet om wat voor stuurhuis het precies gaat, maar als je een stuurhuis hebt zoals de meeste terreinwagens en vrachtwagens, dan zit er bovenop de deksel met 4 bouten vast. Midden uit die deksel komt er stukje draadeind met een schroevendraaier sleuf erin en een borg moer er omheen. Draai die borgmoer los terwijl je het draadeind met de schroevedraaier tegen houdt. Draai nu het draadeindje een kwartslag de deksel in (rechtsom dus) en borg hem weer met de borgmoer. Rijdt nu effe een rondje om het stuurgedrag te testen. En herhaal dit totdat de speling minimaal is en het stuur nog wel vanzelf terug komt naar de middenstand na een bocht. Als het goed is krijg je zo stilletjes aan je stuurhuis weer spelingsvrij. Of het moet echt helemaal versleten zijn. Speling op stuurkogels, fuseekogels/kingpinnen moet je ook effe controleren uiteraard.
Als je een rack&pignon stuurhuis hebt zoals de meeste personen auto's, dan weet ik het zo niet uit mijn hoofd.

Succes en laat effe weten of het geholpen heeft.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2017 1:50 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 15, 2016 16:18
Berichten: 14
Custom Offroad schreef:
Als er speling op het stuurhuis zit, dan is dit doorgaans nog wel af te stellen. Ik weet niet om wat voor stuurhuis het precies gaat, maar als je een stuurhuis hebt zoals de meeste terreinwagens en vrachtwagens, dan zit er bovenop de deksel met 4 bouten vast. Midden uit die deksel komt er stukje draadeind met een schroevendraaier sleuf erin en een borg moer er omheen. Draai die borgmoer los terwijl je het draadeind met de schroevedraaier tegen houdt. Draai nu het draadeindje een kwartslag de deksel in (rechtsom dus) en borg hem weer met de borgmoer. Rijdt nu effe een rondje om het stuurgedrag te testen. En herhaal dit totdat de speling minimaal is en het stuur nog wel vanzelf terug komt naar de middenstand na een bocht. Als het goed is krijg je zo stilletjes aan je stuurhuis weer spelingsvrij. Of het moet echt helemaal versleten zijn. Speling op stuurkogels, fuseekogels/kingpinnen moet je ook effe controleren uiteraard.
Als je een rack&pignon stuurhuis hebt zoals de meeste personen auto's, dan weet ik het zo niet uit mijn hoofd.

Succes en laat effe weten of het geholpen heeft.


Na het lezen van de de reactie heb ik wat google opzoek werk gedaan..
In een 2007 avalanche zit een rack&pinion stuurhuis..
Toch bedankt voor de duidelijk beschreven reactie !!
Grts :laughing6:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling