Het is nu vr apr 19, 2024 1:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2015 22:15 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Hello,

sinds deze week met de Suburban volgend probleempje voor: het raam van de passagiersdeur opent niet meer. Niet via de schakelaar aan de bestuurderskant, noch via de passagierskant.
Wanneer ik via de bestuurderskant probeer, hoor ik de normale "tik" in de schakelaar van de passagierskant. Maar geen beweging in het raam. Via de passagierskant geen lawaai en geen reactie.
Deze week werkte het ineens weer wel, maar nu al weer enkele dagen niet meer.

Ik dacht zelf aan een slecht contact, en heb mijn deurpaneel weggenomen om de connectors vast te zetten en in te spuiten met contactspray, maar alles zat nog goed vast en zag er nog zeer proper uit. Door de vorm van de connectoren is het niet mogelijk om de schakelaar van de bestuurderskant aan te sluiten op de passagierskant. Ik weet dus niet waar het probleem zit.

Er is 1 zekering voor alle ramen, en die is nog heel. Alle bekabeling in de deur is nog netjes ingetapet.

Ik heb echt geen kaas gegeten van elektriciteit en mijn 'uitmeten', ging dus langs geen kanten. In de connector aan de motor zit een bruine en een blauwe draad. Ik heb de rode pin van mijn multimeter aan de bruine draad van de connector gehouden, de zwarte tegen het chassis. En dan multimeter op 20 volt gelijkstroom. En dan schakelaar gebruikt, maar geen reactie op mijn meter. Ik doe dus waarschijnlijk iets fout.

Kan iemand me helpen die nu al, aan de hand van mijn uitleg, weet waar het probleem zou zitten? Of me anders uitleggen hoe ik het correct uitmeet?

Alvast bedankt!

Greetz


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 10:09 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Kijk eens of je motor van het ram mechanische wel draait als je er losse voeding aan hangt . Ik denk namelijk dat het die is :!:



Www.marlog-car-handling.com

Www.rockauto.com

Www.mopartruckshop.NL

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 12:07 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Oke kan ik eens proberen. Jij denkt dus dat motortje kapot is?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 15:30 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Ik heb ook al eens een kapotte motor gehad, bij mijn pick-up.
Ging eerst heel traag en op den duur deed hij niks meer.
Even een multimeter erbij en kijken of er spanning op komt te staan als je op de schakelaar drukt
Als je een andere besteld, wel de juiste kant bestellen. Links en rechts zijn verschillend.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2015 22:15 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Dat is een probleem, ik weet niet goed hoe ik het moet testen met de Multimeter. Ik heb hem op gelijkstroom 20 volt gezet, rode pin in de connector gestoken tegen de bruine draad. Zwarte pin tegen chassis gehouden. Is het zo correct?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2015 9:32 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
bommelaar schreef:
Dat is een probleem, ik weet niet goed hoe ik het moet testen met de Multimeter. Ik heb hem op gelijkstroom 20 volt gezet, rode pin in de connector gestoken tegen de bruine draad. Zwarte pin tegen chassis gehouden. Is het zo correct?


Ja dat is goed. De bruine draad is voor raam open en de blauwe draad voor raam dicht

Afbeelding

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2015 13:46 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Bedankt voor het schema. Heb vrijdag even tijd en dan ga ik eens beginnen meten. In de bekabeling zie ik niets abnormaals. Dus als ik gaan stroom doorkrijg zit het probleem bij de schakelaar. Bij Wel stroom dat is het de motor die kapot is vermoed ik?

Bedankt voor de uitleg!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2015 17:07 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Heb met behulp van het schema de bekabeling doorgemeten, en alles komt goed door tot aan het motortje. Dus als de motor niet werkt vermoed ik dat dat om zeep is.

Iemand die ervaring heeft met dit te vervangen?

Afbeelding

Bestaat dus uit een regulator, een motor en de bekabeling. Heb hier niet echt het materiaal liggen om het motortje rechtstreeks op de voeding aan te sluiten, maar door het uitmeten ga ik er vanuit dat dat het gene is dat kapot is. Verder zijn er nu niet echt onderdelen die om zeep kunnen gaan zonder veel lawaai te maken. Mocht er iets met de regulator zelf zijn, dan vermoed ik dat ik dat wel zou horen.
Voor 49 euro heb ik het motortje hier thuis, valt dus nog goed mee.

Weet alleen niet goed hoe ik de motor moet vervangen, moet ik hiervoor het raam laten zakken?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2015 19:25 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Ik heb zowel de complete regulator als ook de motor al eens vervangen.
De motor is heel simpel te verwisselen, de hele set vergt wat meer werk
Stelt eigenlijk allebei niet zoveel voor.
Voor het wisselen van de motor, hoeft het raam niet te zakken.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 11:31 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Bedankt voor de info! Nog 1 vraagje: bij een defect aan de regulator zou ik dat toch moeten merken he? Eventueel geluid van het motortje dat iets in beweging probeert te zetten maar daar niet in slaagt?
Want dan bestel ik enkel het motortje, zou anders nogal dwaas zijn als ik direct een regulator mee bestel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 20:36 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Als de motor wel zou werken, merk je dat wel.
Het meest voorkomende euvel is dat de staalkabel doorroest en/of een defecte motor.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 7:08 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo sep 04, 2013 22:55
Berichten: 132
Perfect! bedankt voor de uitleg!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling